Lore  Lenseclaes
Lore Lenseclaes
Head of Sales Media Agencies
20/05/2022
Het stigma rond gehoorverlies doorbreken op een bevattelijke manier is niet evident. Dankzij deze drie factoren is de radiodoelgroep van Lapperre één en al oor …

Humor

Het uitgangspunt waarmee Lapperre creatief aan de slag ging was: hoe klinkt de wereld voor iemand die minder goed hoort? De grappige spraakverwarringen in de radiocampagne trekken onmiddellijk alle aandacht. Hooroplossingen aanreiken met humor werkt op radio, dat bevestigt ook de post-test van mediabureau Initiative. “We noteerden inderdaad hoge scores op likeability en andere brand KPI’s”, vertelt Anne Abbeel, Marketing Director bij Lapperre Belux. ”Met een gemiddelde score van 7,5 op likeability en 7,8 op understanding brachten we onze boodschap loud and clear over.”

Herkenbaarheid

Gehoorverlies en het bijhorende sociale isolement is jammer genoeg een realiteit voor velen. Het stigma doorbreken kan zwaarmoedig en medisch, of luchtig en menselijk. Lapperre koos voor het laatste. “We brengen de boodschap toegankelijk en realistisch. Daarom spelen we met onze radiospots in op verschillende herkenbare situaties en gebruiken we ook jonge stemmen in onze spots. Gehoorschade is immers niet enkel een probleem van oma’s en opa’s”.

Sonic branding

Een sterke sonic branding is het halve werk. Ook dat heeft Lapperre goed begrepen. Lapperre maakte in samenwerking met copywriter en radiospecialist Philip Maes tientallen radiospotjes waarbij Cobra instond voor de productie. Alle versies van de spots zijn opgebouwd volgens eenzelfde stramien: na een vaste muzikale jingle komt telkens een hilarische situatie waarin een spraakverwarring centraal staat. Afsluiten doen de spots met de Lapperre-tune die geïnspireerd is op het geluid van een audiotest. “We hebben tientallen spotjes bedacht”, aldus Philip Maes. “Een van onze doelstellingen was likeability. Aangezien radio het herhalingsmedium bij uitstek is, zorg je er best voor dat elke spot leuk is om te beluisteren en dat de spots voldoende variëren. Anders krijg je het omgekeerde effect.”

Beluister de spots:

Ook een sterke radiocampagne op poten zetten?

Contacteer ons salesteam om je te adviseren in je audioreis.