Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
28/09/2020
“Tegenwoordig wordt een radiomaker tijdens de uitzending gevoed door de luisteraars. Daarin speelt de app een belangrijke rol.” Wij gingen na wat een app toevoegt aan de radio-ervaring en hoe adverteerders hem kunnen inzetten.

“Herinner je je in de jaren ‘50 de intrede van de transistorradio, die niet langer gebruikmaakte van lampen? Dat zorgde ervoor dat radio mobiel werd, dat je ‘m mee kon nemen naar het strand of in de auto. Wel, de mobiele app zorgt er ook weer voor dat we de voetafdruk van radio groter kunnen maken. De totaalbeleving wordt interessanter: door de videobeelden combineer je als luisteraar geluid met beeld, je kan programma’s herbeluisteren, extra info vinden,… Voortaan heb je radio ook in je broekzak mee.”

Aan het woord is Rino Ver Eecke, Nethoofd van Radio 2 en in diezelfde functie bij MNM ook al een pleitbezorger van het digitaal doortrekken van radio. Bij Radio 2 zetten Ver Eecke en zijn team sterk in op de app, net om die extra beleving te creëren.

Enkele voorbeelden? Rino Ver Eecke: “Wanneer Chris Dusauchoit in De Madammen aanwezig is, vertelt hij over een bepaald aspect van huisdieren. Vroeger zou het daarbij gebleven zijn. Nu krijgt hij via de app vragen, die hij beantwoordt. Na een tijdje komt hij terug in de ether en vertelt over de leukste vragen die hij kreeg; Maar evengoed kunnen we in De Inspecteur of in Helden van de Dag (dat in volle coronacrisis uitgezonden werd, nvdr.) via de app voor een extra laag informatie of interactiviteit zorgen.”

55.000 appgebruikers voor Tura

Op deze manier bouwen de verschillende VRT-zenders aan hun eigen community. Waar vroeger de gele briefkaart en de telefoon voor interactie zorgden, is dat een tijdje overgenomen door sms, maar nu trekken radiozenders voluit de kaart van de app. “Vroeger was radio iets voor creatievelingen die hun dingen deden, nu bereidt de radiomaker zich voor, maar wordt hij tijdens de uitzending gevoed door de luisteraar”, vat Rino Ver Eecke het mooi samen.

En die grotere betrokkenheid valt duidelijk in de smaak. Zo downloadden al meer dan 365.000 Radio2-luisteraars de app. “En tijdens Tura 80 – een speciaal programma op de verjaardag van Will Tura – haakten maar liefst 55.000 luisteraars in via de app.”

De top vier van meest bezochte onderdelen van de app? Live luisteren, kleine sequenties herbeluisteren, interactie (via een wedstrijd of suggestie) en tot slot het bekijken van videofragmenten.

App bezorgt radio beeld

Wat appgebruikers van de andere luisteraars onderscheidt, is natuurlijk hun engagement. Iets wat ook adverteerders niet ontgaan is. “Wanneer er een wedstrijd loopt met een partner, kiezen we er soms voor om de deelname via de app te laten verlopen in plaats van via de website”, aldus Sam Homblé, Manager Creative Partnerships bij Var. “Dat verhoogt de reactiviteit. Je merkt hier instant interactiviteit.”

Voor de VRT is deze manier van werken de logica zelf. Of zoals Rino Ver Eecke het verwoordt: “Wij gebruiken de app in alle aspecten van radiomaken. Ook bij partnerships met commerciële partijen dus. Voor adverteerders heeft die naast de reactiviteit nog een belangrijk voordeel: je gaat van enkel audio naar beeld. Zo krijg je bv. de mogelijkheid om een logo toe te voegen aan de wedstrijdpagina waarnaar ze doorklikken."

Waardebonnen voor Gamma en een Nespresso verwenpakket

Zo gebruikte Studio Brussel de app afgelopen zomer om met partner Desperados toegangstickets voor het programma Camping Belgica te laten winnen. Radio 2 organiseerde dan weer een actie in samenwerking met Gamma. Rino Ver Eecke: “De quarantaine zorgde ervoor dat er veel geklust werd. Wat ons opviel, was dat het vaak om schilderwerken ging. Dat merkte ook Gamma. Daarom maakten we twee thema-uitzendingen van De Madammen en koppelden daar een wedstrijd via de app aan. Daarmee konden onze luisteraars waardebonnen van Gamma winnen.”

Sam Homblé haalt tot slot de vaderdagactie van Radio 2 met Nespresso aan. “Via een radiospot werden de luisteraars opgeroepen om via de Radio 2-app een leuke, originele of grappige foto samen met hun papa in te sturen. 10 winnaars kregen een uniek Nespresso Vertuo verwenpakket en mochten daarnaast on air hun verhaal brengen.”

De interactiviteit die de apps bieden wordt vooral ingezet als persoonlijke communicatielink met de luisteraars en gebruikers. In de nabije toekomst zouden die mogelijkheden wel eens kunnen toenemen. Stay tuned…

Interesse om je merk te linken aan een van de acties van de zenders?

Sam Homblé

Manager Creative Partnerships

Hilde Leemans

Business Developer Creative Partnerships