Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
15/06/2021
Korte videoformaten zijn populairder dan ooit. Sociale kanalen voeren de trend aan: hoe hapklaarder, hoe populairder en dus ook: hoe effectiever. Zijn onze brede media ook klaar voor the short-form movement? En hoe optimaliseer je als marketeer de kracht van short-form video voor jouw merk?

Onderzoek van Nielsen wijst op een internationale tendens naar kortere communicatie en spots. Constante blootstelling aan boodschappen resulteert in een kortere attention span bij kijkers. Resultaat: advertising burn-out en ad-skipping. Enter short-form video formats. De effectiviteit daarvan is ondertussen veelvoudig getest en bewezen: het Nederlandse mediabedrijf BrandDeli toonde bijvoorbeeld recent nog aan dat 5”-formats significant bijdragen tot een verbeterde houding t.o.v. het merk.

Onze nieuwe Premium Partnerships TV&Video spelen in op die trend en geven merken de kans om zowel short- als long-form te communiceren. Via 5” tv-billboarding kan je je merk succesvol aan VRT tv-programma’s, -events of -acties linken. Hoe je daar alles uithaalt? Zo!

1. Ken je brand assets…

De helft van de consumenten doet er minder dan vijf seconden over om een productkeuze te maken uit het schap. In veel van die koopsituaties willen ze dus niet te veel hoeven nadenken. Distinctive Brand Assets maken dan, niet enkel in de winkel maar ook in je communicatie, het verschil. Beschikt jouw campagne over een element dat zonder verdere toelichting naar je merk verwijst? Denk aan: de arch van McDonald’s of de swoosh van Nike. Of dichterbij huis: de jingle van Mediamarkt, de gele kleur van Cécémel of de figuren van Devos Lemmens? Stuk voor stuk triggers die je consument kort, krachtig en zonder omwegen doorlinken naar je merk.

2. … en zet ze in op je ‘moment of truth’

Ga als adverteerder op zoek naar jouw ‘moment of truth’: het CEP (category entry point) voor de consument je product gaat gebruiken. Devos-Lemmens gaat in de zomer bijvoorbeeld voluit voor het BBQ-moment. Dreamland doet hetzelfde rond de Sinterklaa-periode: in die periode is er geen ouder meer die de link ‘Cadeau-Dreamland’ niet maakt. Campina claimt dan weer ochtendmoment, TUI zorgt ervoor dat ze top of mind zijn als het gaat om ‘er even tussenuit gaan’. Ook hier geldt: kort en krachtig op het juiste moment raak schieten.

* Onderzoek BrandDeli i.s.m. onderzoeksbureau No Ties n.a.v. een reeks billboardcampagnes.

Ontdek onze 3 tv-billboardinzichten

Meer weten over 5”-billboarding bij de VRT?

Download onze publicatie over de vernieuwde Premium Partnerships TV & Video of schrijf je in voor het event op 9 september 2021. Siska Schoeters legt je haarfijn uit wat je als Premium Partner TV & Video mag verwachten.