25/06/2019
Op een creatieve manier in zee gaan met één van de VRT-zenders? Westtoer en MNM gingen de uitdaging aan. Het doel? Watersport op de kaart zetten bij jongeren.
→Er zijn maar weinig bedrijven die niet bezig zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook de VRT houdt zich als bedrijf aan een aantal principes, zowel als werkgever als als medium. Ontspannende programma's brengen op een toegankelijke manier maatschappelijke thema's onder de aandacht, bij een breed publiek. En dat biedt opportuniteiten voor adverteerders. 4 cases ter inspiratie.
Mei Plasticvrij is een initiatief dat oproept op om van 1 tot 31 mei zo weinig mogelijk plastic te gebruiken. De beweging heeft in korte tijd een enorm draagvlak gecreëerd. Ook bij Studio Brussel worden ze nerveus van de problematiek en engageren de zendergezichten zich tot verschillende initatieven en ludieke events. #PlasticNerveux
Een week lang zet Peter Van de Veire afval bovenaan de agenda. Hij gaat op zoek naar de oorsprong van ons afval, onderzoekt wat we ermee doen en wat er achteraf mee gebeurt. Het initiatief wordt on air, op locatie en online uitgerold. Peter en Julie maken live radio en video vanuit de vuilniswagen, dagelijks wordt een MNM-DJ op pad gestuurd naar een belangrijk afvalpunt en uiteraard worden alle verhalen online deelbaar gemaakt.
Fifty-Fifty is een initiatief van Annemie Peeters. Met een reeks filmpjes, podcasts en radio-uitzendingen over én voor vijftigplussers wil ze deze groep meer op de kaart zetten. "Generatiegenoten worden over het hoofd gezien: in media en reclame zien we onszelf nauwelijks opduiken. En als het toch gebeurt, dan zien we een vertekend beeld van onszelf: dat moést anders”. #fiftyfifty
Op de eerste zondag van de lente wordt, in samenwerking met alle Belgische surfclubs en enkele gemeenten in Frankrijk en Nederland een grote strandschoonmaak opgezet. Ons land neemt al voor de tiende keer deel aan de opruimactie die Surfrider Foundation Europe voor de 25ste keer wereldwijd organiseert. Het event vindt elk jaar in een andere badstad plaats. Tijdens de opruimdag zendt Studio Brussel live uit vanop locatie.
Dit is uiteraard maar een greep uit het aanbod. Ook Spread the Work, Nationale Pyjamadag, Strafste School, Ramadamadingdong, Warmste Week,… zijn maatschappelijke initiatieven waar adverteerders mee hun schouders kunnen zetten.