Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
17/02/2021
Audiomerken evolueren steeds meer naar “audiosupermarkten” met spin-offs die à la carte content serveren. Ook StuBru wordt onderbouwd door de nichestreams Bruut, De Tijdloze, Hooray, UNTZ en #ikluisterbelgisch. Aan het woord: Matt Deegan, Creative Director bij Folder Media (VK), een radio- en new media consultancy-bedrijf.

Het lanceren van spin-offs of merkextensies is niet enkel hot & happening bij ons, maar is ook sinds een aantal jaar zeer populair in het VK, zowel vanuit opportuniteit als vanuit noodzaak. Maar levert het uitbouwen van extensies iets op? In het VK legt het de radiostations alvast geen windeieren. Uit onderzoek blijkt dat het lanceren van verschillende spin-offs niet zorgt voor versplintering van je luisterpubliek zoals wel vaker gezegd wordt, maar dat het juist ervoor zorgt dat niet enkel de spin-offs groter worden, maar ook het merk zelf.

Dat was het geval bij de lancering van de Engelse zender Absolute 80s. Door de spin-offs verdubbelde de zender zijn luisteruren.

Block image

Deegan spreekt ook over ‘the ‘tap’ theory of modern media’: consumenten behouden graag controle over hun doen en laten, ze willen bijgevolg ook kiezen wanneer ze wat luisteren: “they want to ‘turn on the tap’ to get what they want”. Door extra muziekstreams in het leven te roepen, kom je tegemoet aan de verschillende behoeften van de consument.

Benieuwd naar de mogelijkheden bij de spin-offzenders van de VRT?

Concreet kan je je merk voortaan via preroll audio advertising linken aan de digitale audiostreams van MNM, StuBru, Radio 1, Radio 2 en MNM Hits: een exclusief aanbod in een unieke setting, buiten het klassieke reclameblok om. Meer weten? Contacteer ons