Dirk Soetens
Dirk Soetens
Research Manager
17/02/2021
Zoals Filip Pletinckx (talent coach VRT) reeds zei in de toekomst van audio in 10 trends: Audiomerken evolueren steeds meer naar “audiosupermarkten” met spin-offs die à la carte content serveren. Een mooi voorbeeld daarvan is StuBru: een stevig radiomerk dat wordt onderbouwd door verschillende niche muziekstreams als Bruut, De Tijdloze, Hooray, UNTZ en #ikluisterblegisch. Ook in het VK is dat een trend de voorbije jaren. Aan het woord: Matt Deegan, Creative Director bij Folder Media, een radio- en new media consultancy-bedrijf.

Het lanceren van spin-offs of merkextensies is niet enkel hot & happening bij ons, maar is ook sinds een aantal jaar zeer populair in het VK, zowel vanuit opportuniteit als vanuit noodzaak. Maar levert het uitbouwen van extensies iets op? In het VK legt het de radiostations alvast geen windeieren. Uit onderzoek blijkt dat het lanceren van verschillende spin-offs niet zorgt voor versplintering van je luisterpubliek zoals wel vaker gezegd wordt, maar dat het juist ervoor zorgt dat niet enkel de spin-offs groter worden, maar ook het merk zelf.

Dat was het geval bij de lancering van de Engelse zender Absolute 80s. Door de spin-offs verdubbelde de zender zijn luisteruren.

Block image

Deegan spreekt ook over ‘the ‘tap’ theory of modern media’: consumenten behouden graag controle over hun doen en laten, ze willen bijgevolg ook kiezen wanneer ze wat luisteren: “they want to ‘turn on the tap’ to get what they want”. Door extra muziekstreams in het leven te roepen, kom je tegemoet aan de verschillende behoeften van de consument.

Benieuwd naar de mogelijkheden bij de spin-offzenders van de VRT?

Vanaf april 2021 kan je ook je merk linken via preroll-advertising op MNM Hits, StuBru UNTZ, Radio 2 Bene Bene, ... Schrijf je in op onze nieuwsbrief en we brengen je als eerste op de hoogte.