Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
08/01/2020
Met meer dan 35 jaar ervaring als radioproducer, copywriter en director kent Matt Hopper het klappen van de radiozweep. Als Creative Director van het Londense productiehuis Trisonic is hij gespecialiseerd in het maken van audio content en sonic branding identities. Bovenal is hij voorstander van het “1 ingrediënt-principe”.
1 ingrediënt

Matt Hopper vergelijkt radio maken met koken. Niemand heeft tijd om een hele dag in de keuken te staan of zich door ellenlange recepten te worstelen. Bewijs: het enorme succes van Jamie Oliver’s ‘5 ingredient meals ’. Net zo voor radio, aldus Hopper. “Radio is een geweldig medium om emotie over te brengen en te overtuigen. Maar niet om in detail te treden”. Vermijd overload en ga voor 1 boodschap per spot. Heb je meer te vertellen? Kies dan voor verschillende commercials.

1 boodschap

Kunst is je briefing vereenvoudigen naar 1 heldere boodschap. Niet eenvoudig. Een mooi voorbeeld is de radiocampagne van UPS. In een 60-seconden spot gaat de Amerikaanse koerierdienst op zoek naar nieuwe chauffeurs. Gedurende de eerste 50 seconden hoor je een UPS-chauffeur voluit en vrolijk meezingen met een song in zijn bestelwagen. Na 50 seconden wil je natuurlijk weten wat er gebeurt. Je bent zeg maar klaar om de boodschap te ontvangen. De boodschap die volgt is vervolgens bijzonder eenvoudig: “Zoals je net hebt kunnen vaststellen bij onze blije chauffeur is UPS is een geweldig bedrijf om voor te werken.” Een heldere boodschap, sterk in alle eenvoud.

1 zin

Eenvoud vraagt discipline. Net als een business-idee sterker wordt na pitching, moet ook een radio-idee in 1 eenvoudige zin gevat kunnen worden. Kort. Krachtig. Meer kans op succes.