10/03/2021
Zowel Ipsos, die de evolutie onderzoekt van de gebruikte radioplatformen, en het CIM, dat de streams van de radiozenders meet, merken een sprong in het digitaal luistergedrag in 2020 in heel België.
→CEO’s van de Nederlandse omroepen zien digitale audio als een katalysator voor radio. Ook podcasts zijn een nieuwe toegangsweg naar de luistermarkt. “We focussen op ears in plaats van eyeballs. Daar zit nog ruimte door simultaan mediagebruik en is er een stuk minder concurrentie dan bij video”, klinkt het. Mediabedrijven investeren zowel in de productie als distributie van digitale audio. ”Audio blijft pionieren, we moeten dus op zoek gaan naar nieuwe audiobelevenissen.”
“Wij staan voor een echte innovatiegolf”, klinkt het verder. De trend is al een tijdje aan de gang, maar COVID-19 katapulteerde de huiskamer finaal tot centraal verdienmodel. Daardoor kunnen streamingdiensten de hoofdrol opeisen in de filmwereld. De meeste streamingdiensten zijn gebaseerd op SVOD (subscription video on demand). Naast SVOD ligt de focus van veel bedrijven bij BVOD (advertisement-based video on demand). Omdat deze diensten advertenties bevatten, zijn ze een stuk goedkoper voor de kijker en bieden ze mogelijkheden om een nieuw verdienmodel uit te bouwen.
Net als in de afgelopen jaren staat content weer in de top 3 van speerpunten. Naast belangrijke sportevenementen en hoogwaardige internationale tv-series zien de meeste mediabedrijven het belang van lokale content en investeren daarin. Er wordt daarbij nagedacht over de verbreding van het aanbod, zoals bijvoorbeeld door het toevoegen van andere genres om zo nieuwe doelgroepen aan te trekken of door het maken van meer serieuze content omdat de consument daar steeds meer interesse in heeft. Dat is reeds het geval bij VRT NU, waar smaakverbreding key is.
Var speelt in op nieuwe consumertrends en vernieuwt haar advertising-aanbod.
Meer weten? Contacteer ons en/of schrijf je in op onze nieuwsbrief en we brengen je als eerste op de hoogte.