Bart  De Wit
Bart De Wit
Account Manager
02/06/2022
Scandinavië op de kaart zetten als interessante reisbestemming in de winter én zomer, zo kan de doelstelling van de laatste Nordic-spot het best worden samengevat. Dankzij de opvallend sobere radiocampagne wist de adverteerder afgelopen winter alvast heel wat Vlaamse avonturiers te prikkelen.

“Aangezien we met Nordic al vaak digitaal werken, was het van de meet af aan onze bedoeling om voor deze campagne aan de slag te gaan met een offline medium. Toen we met ons team nagingen welk kanaal het beste zou aansluiten bij ons budget en onze ambities kwamen we al snel bij de radio uit. Vervolgens was het de bedoeling om uit te maken met welke radiostations we de beste connectie zouden kunnen maken en hiervoor deden we een uitgebreid onderzoek bij álle zenders. Daaruit bleek dat onze waarden het best overeenkwamen met die van de VRT-zenders. Het proces verliep dus heel organisch,” aldus Alessandra De Praetere, teamlead marketing bij reisspecialist Nordic. “In Vlaanderen zijn we de marktleider voor reizen naar het Hoge Noorden, maar vaak staat Scandinavië nog niet op de radar van reizigers”, wat meteen de doelstelling van de campagne was.

Symbiose

Is de keuze voor Radio 1 en StuBru even organisch gegroeid? “Absoluut”, luidt het antwoord. “We hadden kunnen kiezen om twee weken op dezelfde zender in te zetten, maar maakten bewust een split tussen Radio 1 en Studio Brussel. De combinatie van die twee radiozenders was heel interessant omdat ze elkaar aanvullen en niet volledig overlappen. Zo heeft Radio 1 een iets ouder publiek wat heel goed aansluit bij onze zeereizen of onze reizen naar Noorwegen in de zomer en hoopten we via Studio Brussel de avontuurlijke reizigers die interesse tonen in onze winterreizen naar Lapland of avontuurlijkere zomerreizen te bereiken. De symbiose bleek een goede zet. Op die manier was het voor ons immers mogelijk om een groot publiek te bereiken, aangezien Nordic mikt op mensen van 25 tot 70+”, aldus De Praetere.

Opvallen door eenvoud

Opvallend is daarbij de ingetogen eenvoud van de spot die enigszins lijkt te contrasteren met het ruigere imago van de avontuurlijke reiziger. Een sobere aanpak die het ietwat koele aura van het Hoge Noorden vat? “Misschien wel. Met Nordic proberen we alleszins vast te houden aan onze herkenbare stijl en een goed verhaal te vertellen, namelijk dat het Hoge Noorden er is voor elk soort reiziger die op zoek is naar een authentieke reisbeleving in een natuurbestemming. We willen onze klanten niet te hard pushen met schreeuwerige ‘Boek nu!’-slogans, ook al is dat aan het einde van de rit natuurlijk ook wel belangrijk. Iedereen probeert tegenwoordig speciaal te zijn en op te vallen, maar wij kiezen er met Nordic net voor om eruit te springen door onze eenvoud. Een sobere radiospot van dertig seconden met één rustige stem en een beetje achtergrondmuziek, niets meer en niets minder. We hebben ook even met het idee gespeeld om een jingle te creëren om onze herkenbaarheid te vergroten maar dat zou niet helemaal passen bij ons merk.”

Wie wél bij het merk aansluit, zijn alvast de vertrouwde partners waarmee Nordic voor deze spot opnieuw samenwerkte. “We kozen inderdaad voor creatievelingen die ons goed kennen om onze eigenheid te behouden. Zo contacteerden we Spotlight om de spot te creëren omdat we al met hen hadden samengewerkt. Warre Borgmans sprak de spot in: ook met hem hadden we in het verleden al samengewerkten zijn stem matcht heel goed met ons merk.”

Dat de aanpak met de vertrouwde gezichten haar vruchten afwierp, kan De Praetere alvast volmondig bevestigen. “Veel mensen hebben ons laten weten dat ze de spot heel goed vonden. Bovendien hebben we een enorme boost gekregen qua aanvragen na de campagne: zo was er een enorme piek in onze traffic, in die mate dat onze teams op een gegeven moment zelfs niet meer konden volgen (lacht). Daarnaast zijn er ook veel mensen die ons hebben laten weten dat ze ons merk dankzij de spot hadden leren kennen en op onze website waren beland. We zijn dus heel tevreden, want je mag ook niet vergeten dat het pas de eerste keer was dat we nationaal voor de radio opteerden. In het verleden waren we immers alleen regionaal te horen. Kortom: de campagne heeft ons zowel awareness als conversie opgeleverd.”

Challenge voor de toekomst

De tevredenheid van Nordic wordt verder ook onderbouwd met de goede DIVA-scores die de campagne kan voorleggen. “De perceptie van de spot was heel goed. Uit de likeability blijkt dat de mensen écht geïnteresseerd waren. Qua marketing activation scoren we zowel op het vlak van consideration (45%) en interaction (48%) uitstekend. En ook onze creative evaluation ziet er goed uit met adjectieven als ‘relevant’, ‘spannend’ en ‘origineel’ die vaak terugkomen”, duidt De Praetere.

Als grootste speler op de markt en met een succesvolle campagne achter de kiezen, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor Nordic. “Dit is een positief resultaat maar er is nog heel veel potentieel op de markt in Vlaanderen bij mensen die ons nog niet kennen. Nordic mag dan wel het grootste merk zijn in de sector, maar dat betekent nog niet dat de mensen ook Scandinavië echt kénnen. Dat blijft een challenge voor de toekomst. We hebben een marketingplan opgemaakt en we zullen zowel online als offline blijven inzetten om aan onze branding te werken.”

Zal radio ook in de toekomst deel blijven uitmaken van die strategie? “Zeker en vast. We hebben zoveel verschillende bestemmingen en elke bestemming heeft een ander publiek en budget. Daarom moeten we via zoveel mogelijk kanalen aanwezig zijn en steeds samenwerken met betrouwbare partners. Op dat vlak zitten we goed bij de VRT en ik kan dan ook met trots zeggen dat we een samenwerking op lange termijn hebben afgesloten met Var, waarbij we op Radio 1 en Studio Brussel zullen blijven focussen en dat we daarnaast ook de mogelijkheden bij Radio 2 bekijken. Eén ding is zeker: Nordic zal een interessant verhaal proberen blijven te vertellen aan (potentiële) klanten. Maar we zullen voortaan wel meer focussen op herhaling, zodat het doelpubliek ons nog meer en beter zal herkennen”, besluit De Praetere.

Ook adverteren op de VRT-zenders?

Contacteer ons salesteam voor meer info