Hendrik Kiekens
Hendrik Kiekens
Senior Account Manager
09/04/2020
Var goes remote. Achter de schermen wordt er echter bijzonder hard gewerkt om campagnes en VRT-merken op elkaar te blijven afstemmen. Onze medewerkers blijven beschikbaar en berichten je via deze weg over hoe nieuwe uitdagingen ook opportuniteiten met zich meebrengen. Deze week vertelt Hendrik Kiekens hoe je ook vanuit je kot kan blijven servicen #samenerdoor #creatiefmetcorona #radio

Op donderdag 12 maart had ik een lunchmeeting met Sunweb, samen met tien personen. Niet ongewoon, het is eigen aan mijn job om voortdurend tussen de mensen te zijn. Sinds vrijdag 13 maart zit ik – waarschijnlijk net zoals jullie – thuis in lockdown. Dat zorgt voor veel vragen van ongeruste adverteerders en een hoop urgenties.

First things first. De eerste week lag onze focus op de lopende campagnes. We screenden alle spots om er zeker van te zijn dat er geen foute boodschappen on air zouden komen en stuurden bij waar nodig. Een hele klus, maar een evidentie vanuit onze rol.

Onze merken reageerden prompt op de lockdown. Toen het bijvoorbeeld duidelijk werd dat het Klara Festival 2020 niet kon doorgaan, heeft de zender het openingsconcert (dat plaatsvond zonder publiek) live uitgezonden op radio en via de app. Studio Brussel maakte een vuist voor Belgische muziek, Radio 2 bracht concerten tot in je huiskamer.

Elke zender kwam – en blijft komen – met creatieve en hartverwarmende initiatieven om de kijkers en luisteraars te blijven bedienen. Het marketingteam van Var schakelt parallel met de netten en houdt adverteerders nauw op de hoogte van de nieuwe zenderinitiatieven. Want daar liggen vandaag de opportuniteiten voor onze merken. De juiste matches leggen, ook in moeilijke tijden, dat is onze rol.

Adverteerders en agentschappen tonen zich groot in inventiviteit en weerbaarheid. Torfs lanceerde snel een radiocampagne waar het niet alleen de eigen winkels, maar àlle Belgische online winkels in the picture zette en beloofde 5% van de omzet aan de zorgsector te schenken. Safeshops.be, het Belgisch online webplatform breidde zijn “Lazy Sunday” concept uit naar “Wearelocal.be”: in plaats van online promo’s aan te bieden op 1 specifieke zondag in het jaar, valt er nu elke zondag voordeel te rapen gedurende de lockdownperiode.

Ook daar zijn de voorbeelden van “corona-campagnes” ondertussen legio. Var engageert zich door snel te schakelen en al die campagnes promotioneel te ondersteunen.

Nu alles plat ligt, voel ik mij meer dan ooit een bruggenbouwer. Samen komen we hier wel doorheen.

““Nu alles plat ligt, voel ik mij meer dan ooit een bruggenbouwer. Onze merken reageren prompt op de lockdown. Parallel met hen houden we adverteerders op de hoogte van de nieuwe initiatieven. Daar liggen vandaag de opportuniteiten voor onze merken. De juiste matches leggen, ook in moeilijke tijden.”

Wil jij ook relevant adverteren via onze VRT-merken?

Dat kan. We bieden aan alle adverteerders 15% gratis extra mediaruimte voor campagnes tot en met 30 juni 2020. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop. 

Interesse? Contacteer onze matchmakers.