Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
07/07/2022
In april 2022 monitorde GroupM de evolutie van de VOD-markt in ons land. Eerder focuste imec’s Digimeter al op het noorden van ons land, dit onderzoek brengt de impact van videostreaming nu ook nationaal in beeld. GroupM bevroeg 1.400 respondenten 18-59 online in België tijdens de maand april 2022. We zetten de drie belangrijkste bevindingen uit het onderzoek op een rij.

1. VRT NU in top 3 meest bekeken streamingplatformen in ons land

Met 59% is YouTube het meest bekeken streamingplatform in ons land, gevolgd door Netflix (45%) en VRT NU (33%).

Block image

2. VRT NU is het nummer 2 gratis streamingplatform, op YouTube na

YouTube leidt de dans in de arena van de gratis streamingplatformen met 59%, gevolgd door VRT NU met 33% en VTM Go met 27% en dan Auvio RTBF met 25%.

Block image

3. VRT NU legt de beste performantiecijfers voor

Het onderzoek peilde naast verspreiding ook naar de performatiecijfers van lokale platformen VRT NU, VTM GO, Go Play, Auvio RTBF en RTL Play. Met 89,3% ‘Awareness’, 58% ‘Familiarity’ legt VRT NU cijfers voor die ver boven de performantiecijfers van de andere platformen liggen.

Block image

Meer weten over het onderzoek? Lees het volledige rapport