Rudi Janssens
Rudi Janssens
Chief Commercial Officer
23/06/2021
Onbewezen stellingen en vooroordelen overschaduwen vaak de realiteit. Er wordt veel beweerd over radio, maar klopt het allemaal wel? Wij weerleggen - of bevestigen - (des)informatie met feiten én cases.

1. RADIORECLAME IS DUUR: FOUT

Radiocampagnes kan je efficiënt inzetten, waardoor het medium net een uitstekende ROI kan voorleggen. Je geniet van de voordelen van een massamedium, een kwalitatieve context én een doorgedreven selectiviteit. Door enkel voor jouw doelgroepzenders te kiezen en op gerichte momenten uit te zenden, laat je elke euro renderen. Bovendien ligt de creatiekost van een radiocampagne relatief een pakje lager dan die van een tv- of printcampagne.

Joachim Heuvinck, Creative bij Elvis Jackson: “Bij Maatkastenonline.be kan je online je eigen kast samenstellen en bestellen. Mijn klant maakt zich sterk de snelste maatwerkleverancier van België te zijn. De doelstelling van de campagne was helder: naambekendheid ver- werven. We hadden niet het grootste budget, maar door slimme targeting en een creative campagne op StuBru konden we op korte tijd een aanzienlijke naambekendheid én een salesboost creëren bij onze kerndoelgroep. Elke geïnvesteerde euro rendeerde, voor mij is radio absoluut het ROI-medium bij uitstek.”

2. REGIOTARGETING OP RADIO WERKT: JUIST

Als je over heel Vlaanderen adverteert terwijl je maar 1 fysieke winkel hebt zonder online distributie, dan kan je spreken van een hoge waste. Maar je kan als adverteerder van een breed massamedium een selectief massamedium maken door te kiezen voor doelgroepen of regio’s. Wist je dat Radio 2 bijvoorbeeld regionaal ontkoppelt? En dat je je – bijzonder betrokken - doelgroep dus wel degelijk heel selectief, gericht en kwalitatief kan bereiken?

Michel Neven, Electro Neven Limburg:“Electro Neven is verankerd in de regio. Communiceren op een zender die weet wat er speelt in onze buurt geeft vertrouwen. Ik dacht aanvankelijk: radio is niets voor ons, veel te duur. Maar je zal versteld staan wat allemaal mogelijk is. En hoe snel je je investering terug- verdient. Dankzij regionale radio-ontkoppeling kan ik mijn acties snel aan een groot publiek in de buurt kenbaar maken. Door de campagne op Radio 2 Limburg was onze promo in drie weken tijd uitverkocht. We hebben de spots zelfs moeten stopzetten omdat onze stock uitgeput was”.

3. RADIORECLAME IS NIET VOOR STARTERS: FOUT

Een beginnend merk heeft op radio niets te zoeken. Hoe kan je mensen immers naar je (online) shop halen als ze niet eens weten wie je bent en waar je voor staat? Helemaal onlogisch klinkt het inderdaad niet, maar de feiten bewijzen anders. Radio bouwt net mee aan die naamsbekendheid én verhoogt de traffic naar je website tot 46%*. Twee vliegen in 1 klap dus.

Alex Stergialis, Marketing Manager Viata : “Om de bekendheid en marktpenetratie van online apotheek Viata te vergroten, kozen wij voor radio. Het medium heeft een uitstekende prijs/bereik-ratio en werkt zowel op naambekendheid als op traffic. Tijdens de lockdown lanceerden we onze eerste radiocampagne, ondertussen zitten we aan onze derde wave en blijven we inzetten op de associatie tussen Viata en de woorden ‘online apotheek’ en ‘advies’. De resultaten blijven niet achter: we noteren een stijging van 89% nieuwe klanten en 50% meer sales. Radio is een ideaal medium voor beginnende merken die vaak elke euro 2x moeten omdraaien.”​

* Beste score in analyses van de uplift van de websessies op de site van de adverteerder dankzij een radiocampagne, tool Spotalytics uitgevoerd in Vlaanderen door Mediasynced, sept 2019 – mei 2020.

Meer lezen?

Download de nieuwste editie van InTune