Rudi Janssens
Rudi Janssens
Sales Director
19/05/2020
Elke dag luisteren er meer dan 4 miljoen Vlamingen naar de radio. En dat gebeurt nog het vaakst via het klassieke radiotoestel of de autoradio, maar andere manieren van luisteren kenden een belangrijke groei de laatste jaren. Uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid in 2019 blijkt dat 26% van de totale radioluistertijd in Vlaanderen via een digitale drager* gebeurt.

Intussen is dat aandeel waarschijnlijk nog gestegen. Zo blijkt uit de cijfers van de VRT-studiedienst dat sinds het uitbreken van de coronacrisis de VRT-sites en -apps dagelijks 36% meer online luisteraars** tellen. Ook het online herbeluisteren van programma’s of podcasts op het VRT-platform steeg met 23% en sinds 9 maart werden meer dan 130.000 Radio 1 fragmenten herbeluisterd via Radio 1 Select.

*bron: VRT NWS
** bron: = Adobe Analytics: unieke streamers in de periode 9-29 maart 2020 vergeleken met de periode 1 januari-8 maart 2020: we gebruiken 9 maart als startpunt omdat toen (o.a. door de lockdown van Italië) de ernst duidelijk werd en de discussie over maatregelen in België op gang kwam.

Hoe luisteren ze digitaal?

1. Internet

Met 12% is het internet het meest populair: via je pc, maar evengoed via een app op je tablet of smartphone.

2. DAB+

DAB+, de technologie om radio in digitale geluidskwaliteit via de ether te verspreiden, is goed voor 9%. Hierbij valt vooral de sterke stijging tegenover een jaar eerder op. In een jaar tijd gaat het immers om een verdrievoudiging.

In totaal zijn er in België al 841.000 toestellen voorhanden die DAB+ kunnen ontvangen. Meer dan 16% van de Vlamingen heeft al een toestel en 12% zou er een willen kopen. Ook in de auto luisteren we steeds meer via DAB+. Meer en meer nieuwe wagens hebben immers zo’n toestel aan boord. Eind dit jaar is het zelfs verplicht in elke nieuw verkochte auto.

3. Digitale tv

Een laatste manier om digitaal naar radio te luisteren is via digitale tv. Het aandeel daarvan daalde in een jaar tijd lichtjes, maar met 5% blijft het een significant aandeel behouden.

Radio luisteren, dat doe je dus niet langer enkel via de radio.