Rudi Janssens
Rudi Janssens
Chief Commercial Officer
19/05/2020
Elke dag luisteren er meer dan 4 miljoen Vlamingen naar de radio. En dat gebeurt nog het vaakst via het klassieke radiotoestel of de autoradio, maar andere manieren van luisteren kenden een belangrijke groei de laatste jaren. 

Uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid in 2019 blijkt dat 26% van de totale radioluistertijd in Vlaanderen via een digitale drager gebeurt. Intussen is dat aandeel waarschijnlijk nog gestegen. Zo blijkt uit cijfers van de VRT-studiedienst dat in de eerste 3 weken van de lockdown 36% meer naar de VRT-radio’s geluisterd werd via de eigen apps en sites*.

Nu de Vlaming de (semi) lockdown wat gewoon is, blijft het online luisteren onderdeel van onze dagelijkse gewoontes. Op een gemiddelde dag in april en mei telt VRT 33% meer online luisteraars dan in de periode voor de crisis. De grootste groei noteren we net als in maart bij Radio 2 (+64%)**.

De luisteraar wil vandaag altijd en overal toegang tot de muziek waar hij zin in heeft. Thuis, in de tuin of onderweg tijdens het sporten of in de wagen.

Om het inhoudelijk rijke radio-aanbod van de VRT met één vingerknip te kunnen vinden, biedt de VRT ook hun podcasts aan via onze apps en lanceert het vaak nieuwe digitale streams zoals Classics (Radio 1), Bene Bene (Radio 2), #ikluisterbelgisch, en zeer recent ook Bruut en Hooray (StuBru). VRT zal onze radio-apps, ook op het vlak van interactiviteit, verder blijven ontwikkelen en verrijken.

Ipsos: zo luisteren we digitaal

Internet

Met 12% is het internet het meest populair: via je pc, maar evengoed via een app op je tablet of smartphone.

DAB+

DAB+, de technologie om radio in digitale geluidskwaliteit via de ether te verspreiden, is goed voor 9%. Hierbij valt vooral de sterke stijging tegenover een jaar eerder op. In een jaar tijd gaat het immers om een verdrievoudiging.

In totaal zijn er in België al 841.000 toestellen voorhanden die DAB+ kunnen ontvangen. Meer dan 16% van de Vlamingen heeft al een toestel en 12% zou er een willen kopen. Ook in de auto luisteren we steeds meer via DAB+. Meer en meer nieuwe wagens hebben immers zo’n toestel aan boord. Eind dit jaar is het zelfs verplicht in elke nieuw verkochte auto.

Digitale tv

Een laatste manier om digitaal naar radio te luisteren is via digitale tv. Het aandeel daarvan daalde in een jaar tijd lichtjes, maar met 5% blijft het een significant aandeel behouden.

Bronnen:

(*) Adobe Analytics:  unieke streamers via de eigen VRT-sites en -apps in de periode 9 - 29 maart 2020 vergeleken met de periode 1 januari - 8 maart 2020: we gebruiken 9 maart als startpunt omdat toen (o.a. door de lockdown van Italië) de ernst duidelijk werd en de discussie over maatregelen in België op gang kwam.

(**) Adobe Analytics: unieke streamers via de eigen VRT-sites en -apps in de periode 1 april - 27 mei 2020 vergeleken met de periode 1 januari - 8 maart 2020.

Interesse in adverteren op radio?

Vraag meer info via var.be/contact