Rudi Janssens
Rudi Janssens
Sales Director
25/02/2021
Op 25 februari presenteerden Ella Leyers en Marie-France Vodikulwakidi op VIA ‘SONIQ – The Audio Celebration’ de winnaars van de SONIQ Awards 2021. LDV United en Devos Lemmens waren de prijsbeesten van de show met elk 2 awards. Naast de uitreiking van de awards kwamen ook enkele experten aan bod. Dit zijn hun tips. 

Antoon Van der Steichel (Ipsos) bracht tijdens de uitreiking enkele straffe cijfers over digitaal radioluisteren in België. Ipsos peilt al 3 jaar in opdracht van de Vlaamse Overheid, dabplus.be en maRadio.be naar de evolutie van de platformen die luisteraars gebruiken: meer lezen

Het verschil tussen perceptie en realiteit

Martin Vinter (Ebiquity UK) vertelde meer over ‘The Strength of Radio for Growing Brands – Re-evaluating Media’. Hij toonde aan de hand van onderzoek (nog eens) aan dat het gepercipieerde belang en het reële belang van media grote verschillen vertoont: zo staat radio op een mooie 3de plaats bij de aangetoonde waarde en op een gedeelde 4de plaats bij de perceptie. In de performance ranking staat radio in het VK én in België telkens op de 2de plaats. Zijn conclusies: “Radio pays a very critical role in the marketing mix of creating brand salience” en “We know from other studies that radio is reliable as it drives trust."

De opkomst van de smart speakers

Katerina Borovska (Egta) overliep ‘How to Use Voice in Advertising – International Case Studies’ over de opkomst van smartspeakers: “Why should broadcasters and advertisers pay attention to voice.” De reden zijn eenvoudig: het is een nieuw kanaal om consumenten te bereiken, zowel immersive als interactief, het is een nieuw kanaal in de marketingmix, je kan de user experiences verrijken, je kan met je product aanwezig zijn waar de consumenten zijn, het kan tenslotte ook leiden tot direct engagement. Voice penetration groeit. Opgelet: voice is niet alleen smartspeakers, het zit ook in earpods, smartwatches, smartphones én in connected cars.

Alleen al in de US is radioluisteren via smartspeakers gegroeid van 2% in november 2017 naar 24% in november 2020. Radio heeft een unieke positie in termen van advertising: luisteren naar de radio is nummer 2, op het opvragen van het weerbericht na. Advertising via assistants kan niet, maar er is de mogelijkheid om ad-serve targeted audio ads met een zin mee te geven zodat de gebruiker kan interageren met zijn voice assistant (vraag aan jouw Alexa/Siri om...’)

Ze toont 2 voorbeelden van voice activated campagnes: Audi (boek een testrit) en voice-enables product sampling van RMS voor Pick-Up hazelnootchocolade. Ze gaf ook tips mee voor audience and consumer engagement: wedstrijden, spelletjes (guess your favorite song), interactive story adventures, podcasts, … Haar laatste tip: “Keep in mind: optimize for voice search, educate listeners how to formulate the specific phrase.”

Het recept van een geslaagde sonic branding

Tenslotte deelt Tom Van der Biest, creative director van Brandy, zijn recept voor een geslaagde sonic branding. De vier ingrediënten:
 

  1. Zorg voor een catchy melodie (oorwurm)
  2. Maak een tekst die lekker bekt (goed zingbaar is)
  3. Heb aandacht voor de production value: is de jingle goed gemaakt, klopt ze wat je hoort én met wat je als merk wilt uitstralen? (laat het niet inzingen door een zangeresje van achter de hoek, het moet premium klinken of voelen: de ingrediënten maken ook het gerecht)
  4. Denk aan het unieke weerhaakje: wat maakt die jingle uniek, wat geeft hem een smoel, wat zorgt ervoor dat die herkenbaar heeft?

Op de hoogte blijven van de trends in audio?

Schrijf je in voor onze newsletter