17/08/2018
Van 14 juni tot 15 juli stond België als één blok achter onze Rode Duivels. Nu de teleurstelling van de verloren halve finale verwerkt is, duiken we in de resultaten en die liegen er niet om: voetbal was alomtegenwoordig.
→
Het informatieaanbod van Sporza is te vinden op drie platformen: televisie, radio en online. Sporza stimuleert de interactiviteit met het publiek door bijvoorbeeld Facebook Lives uit te zenden, vragen aan het Sporza-team te integreren in de sportverslaggeving of door een Sporza-dorp te bouwen tijdens de WK's en EK's Voetbal. Allemaal initiatieven om samen te delen in de sportopwinding.
De ongelofelijke rijkdom van internet en mogelijkheden tot het bekijken van sporten die niet worden uitgezonden zijn de belangrijkste redenen van het succes van online sportbeleving. Vooral bij jonge kijkers spelen sociale media een grote rol, als primaire bron van informatie. De interactie en personalisatiemogelijkheden van Youtube sluiten perfect aan bij hun mediabehoeften. Ook op Sporza.be noteren we een elk jaar een stijgend aantal unieke browsers. Sporza.be wordt steeds meer geconsulteerd op een smartphone (66,8%), gevolgd door desktop (25,5%) en tablet (7,6%).
In tegenstelling tot tv, is de beeldkwaliteit van de sociale media echter vaak niet ideaal. Ook worden niet altijd alle aspecten van het sportmoment gecoverd. Het online overaanbod kan overweldigend zijn, de nood aan interpretatie en context die televisie biedt, blijft een belangrijke toegevoegde waarde. “Televisie is veruit het meest geprefereerde kanaal om sportwedstrijden en -evenementen live te volgen. De complete sportbeleving die televisie biedt is nog altijd niet te vergelijken met een social beleving”, aldus Ferre Vandervreken, Market Researcher bij VRT. “Als Nina goud haalt of de Tornado’s brons lopen, zitten we met z’n allen voor de buis. En pieken de comments, likes en shares online.”
Bron: VRT Studiedienst