Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
08/08/2019

De succesformule van Impermo uitgelegd in 3 eenvoudige sommen

“Tegels, natuursteen, parket. Impermo.” Zou er iemand zijn die deze jingle nog niet kent? Impermo, in 1918 begonnen met de aankoop van een tweedehands tegelpers, is ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste spelers in België. Een uitgekiende marketingstrategie ligt mee aan de basis van dit succesverhaal. Hoe radio daar een sleutelrol in speelde lees je hier, uitgelegd aan de hand van 3 eenvoudige sommen.

Catchy jingle + herhaling = een naamsbekendheid die piekt.

Bart De Wit, accountmanager Var: “De DIVA-resultaten van de Impermo radiocampagne zijn op alle vlakken uitzonderlijk. Met 87% awareness is het merk, mede door de uitzonderlijk sterke auditieve baseline, zeer goed gekend. Ook geblindeerd merken we sterke attributiescores. De marketingactivatieresultaten zijn bijzonder hoog en liggen boven de 40% voor consideratie (overweeg je het merk?) en interactie (ga je over tot actie?). De creatie scoort bijna even goed als de toppers van Gamma en Devos Lemmens. Bovendien zijn de spots bijna maandelijks on air te horen; al deze factoren hebben bijgedragen aan de piekende naamsbekendheid.”

Brand awareness + een sterke creatieve evaluatie = een traffic die piekt.

Julie Sohier, Account Director communicatiebureau Handlangers: “Impermo investeert veel in adwords. Toppositie op merknaam, clicks op zoektermen: hiermee bereiken we een publiek dat heel bewust op zoek gaat naar informatie over Impermo. Radio en tv zetten we voornamelijk in om nieuwe doelgroepen te bereiken. Radio werkt versterkend in ons mediaplan en helpt significant om de naamsbekendheid te boosten. Dankzij een sterke creatie, gebaseerd op herhaling, en een impactvolle sound zorgden het geheel van de inspanningen voor een belangrijke stijging van de bezoekersaantallen, zowel op het webplatform als in de showrooms.”

Grotere naamsbekendheid + meer traffic = een bedrijfsresultaat dat piekt.

Diether Claeys, marketing manager Impermo: “Dat onze spots gewaardeerd worden door de luisteraars heeft een positieve impact op zowel naamsbekenheid als merkoverweging. We krijgen meer bezoekers, zowel in de winkels als online. Dat voelen we in de verkoop: Impermo draait een bedrijfsresultaat dat 32% hoger ligt dan vorig jaar, daar waar de markt quasi gelijk blijft. Radio werkt voor Impermo, ik kijk er naar uit een vervolg te breien aan deze successamenwerking.”