Stefanie Van Snick
Stefanie Van Snick
Head of Sales Directs & New Business
30/11/2018
Hoe kan je als merk aanwezig zijn op de smart speaker die onze huiskamer gaat veroveren? Dat is de vraag die Julian Treasure, sound & communication expert, co-founder van Sound Agency en meermalig TED-talkspreker, zich stelt.

“De smart speaker vormt de link tussen ons en alle apps die we gebruiken. Hoe raak je als merk langs deze gatekeeper? Door met audio aan de slag te gaan,” verduidelijkt Julian.

Aan de hand van sprekende voorbeelden schetst Julian hoe je jouw merk een audio-identiteit geeft. Waarom je dat zou doen? Omdat de impact van geluid enorm is, terwijl onderzoek een duidelijke kloof laat zien tussen het belang dat we hechten aan geluid en de investeringen in sound door merken. “We leven nu in een visueel tijdperk: 83% van het budget van de Fortune 500 gaat naar visuele marketingcommunictie. Is dat niet straf?"

Aandacht voor je sound op alle touchpoints

Hoe creëer je een audio brand? Door brand sound guidelines vast te leggen in je brand book. Van daaruit vertrek je om 5 sonic assets uit te werken: sonic logo, brand music, brand voice, earcons, podcasts. Je audio sound integreer je vervolgens in de verschillende touchpoints met je klant: “Use the right asset in the right place at the right time”.

Deze elementen bepalen het succes van je audiostrategie:

  • Merkconsistentie
  • Goede content
  • Interactiviteit (luisteren en praten)
  • Personalisering

Wat content betreft, is Julian een grote fan van podcasts. Ze zijn volgens hem een geweldige manier om een kwalitatieve relatie met je klanten uit te bouwen. “Drie vierde van de luisteraars onderneemt actie na de podcast.”

Meer weten over SONIQ en DIVA 3.0?

De komende weken en maanden onthullen we meer over impliciete meet- en gamification-technieken, resultaten van geteste campagnes … Mis niets, schrijf je nu in op onze maandelijkse nieuwsbrief.