Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
25/01/2019
VRT luidt het jaar in met opvallende reeksen, nieuwe programma’s, topfictie en geliefde gezichten. Dit zijn de pareltjes van het voorjaar op Canvas.

Het najaar van Canvas was het sterkste tot nu toe. Op 2 jaar tijd is Canvas geëvolueerd van een marktaandeel van 6,7% (sept-dec 2016) naar 8,4% (sept-dec 2018) op de doelgroep 15+. Daarom wil de zender op hetzelfde elan verdergaan met niet enkel gloednieuwe fictie, maar ook vaste waarden. “Het gaat uitstekend met Canvas”, zegt netmanager Olivier Goris. “Het voorbije najaar was het sterkste van de laatste jaren. De kijkcijfers waren prima en Canvas maakte het verschil met programma’s die je niet ziet op andere Vlaamse zenders.”

Nieuw en terug

Naar aanleiding van 15 jaar Facebook duikt journalist Tim Verheyden onder in de moeder aller sociale netwerken. In de driedelige reeks Facebook en Ik onderzoekt hij de ontstaansgeschiedenis, de impact en de toekomst van het medium. Zo krijgt hij zicht op het hypercomplexe en ongrijpbare netwerk dat Facebook anno 2019 geworden is.

In de zesdelige reeks Hanne danst maakt Hanne Decoutere haar meisjesdroom waar en verkent ze de wereld van het ballet. Als hoogtepunt zal ze, samen met het Ballet van Vlaanderen, meedansen in een scène uit het ballet Romeo en Julia.

Block image

Een blik achter de schermen is altijd fascinerend. In Misdaaddokters praat Gilles De Coster met medische specialisten die het verhaal achter de zware misdaad reconstrueren. Als forensisch expert onderzoeken ze lichaam en geest: de wetsdokter laat dode slachtoffers spreken, de gerechtspsychiater ontleedt de ziel van moordenaars. De achtdelige reeks Therapie focust dan weer op de intieme relatie tussen de therapeut en zijn cliënt. Tegelijk treedt de reeks ook binnen in de wereld van de therapeuten zelf. Hoe verwerken zij hun sessies, wat nemen ze mee naar huis en hoe gaan ze te werk? 

Later in het voorjaar werpt Rwanda - Helen na de hel een nieuw licht op de genocide, vanuit Belgisch en persoonlijk perspectief. Eigen fictie is er met Fiskepark, een parodie op het ‘true crime’ genre met onder meer Tomas De Soete, Jan Jaap van der Wal en Siska Schoeters. En Otto-Jan Ham presenteert de studentenquiz De campus cup. Welke universiteit of hogeschool bezit de beste brains? In welke studie-richting zitten de strafste studenten? Op die vraag wil deze nieuwe quiz een antwoord vinden.

Lieven Van Gils gaat in VDB. Ik ben god niet op zoek naar de mens achter de gevallen wielergod Frank Vandenbroucke. Voor de sportliefhebbers komen er ook nieuwe reeksen van Belga sport, De kleedkamer (opnieuw met wielrenners), en Extra time koers.

Block image

Internationale toppers

Ook dit voorjaar zorgt Canvas voor de nodige internationale topreeksen. Naast Escape at Dannemora, de bekroonde serie over een merkwaardige ontsnapping uit de grootste, meest beveiligde en de derde oudste gevangenis in New York, brengt Canvas ook de topreeks Das Boot, een nieuwe en achtdelige sequel op de anti-oorlogsklassieker van Wolfgang Petersen uit 1981. De reeks, met een budget van meer dan 30 miljoen euro, begint waar de film is geëindigd.

Verder is het ook uitkijken naar nieuwe seizoenen van de RTBF-reeksen Ennemi public en La trêve, en van Occupied en Luther.

Olivier vat het mooi samen: “Wie naar Canvas kijkt - live, uitgesteld of online - moet altijd het gevoel hebben de juiste keuze te hebben gemaakt. Dat blijft ons credo. Met programma’s die ertoe doen, met diepgang en een open blik. Programma’s die inzicht bieden, maar ook ruimte voor beleving en emotie. Gebracht door gezichten die een referentie zijn voor onze kijkers.”