Var redactie
Var redactie
29/05/2018
VRT NU, het digitaal kijkplatform van VRT, vierde in februari zijn 1-jarig bestaan. Tijd om dit platform eens onder de loep te nemen. Uit de eerste cijfers blijkt alvast dat vooral jonge kijkers hun weg vinden naar het online platform.

Momenteel zijn al 1.150.000 mensen geregistreerd bij VRT NU. Er is een constante aangroei van het aantal bezoekers met uitzondering van enkele piekmomenten zoals de start van een nieuw seizoen van Thuis. Deze piekmomenten zorgen voor een exponentiële groei.

VRT NU biedt kijkers een aanbod dat complementair is aan het lineaire tv-aanbod. Het is eenvoudig te gebruiken, overzichtelijk en overal beschikbaar.

Jong doelpubliek

VRT NU krijgt vandaag 100.000 bezoekers per dag: 55% is jonger dan 35 jaar. Opvallend is de gemiddelde kijkduur: 50 minuten. Dat komt overeen met twee afleveringen van Thuis. Op VRT NU bekijk je een volledig programma, in tegenstelling tot andere streamingkanalen zoals YouTube of Facebook.

Lokale fictie & specials scoren goed

De best bekeken tv-programma's op VRT NU zijn Thuis, Gevoel voor Tumor en Secrets. Die laatste is een spin-off van Thuis en verschijnt enkel online. VRT NU is een dankbaar platform waar VRT experimenteert met een nieuwe manier van content consumeren. Zo zijn er webreeksen van radiozenders zoals California Love of de reeks Great! Britain van Studio Brussel. “Beiden doen het heel goed bij de VRT NU-bezoeker. Het beste bewijs dat dit soort experimenten werkt”, aldus Jan Bruyneel, productmanager van VRT.

“"Lokale fictie doet het heel goed bij de VRT NU-bezoeker. Het beste bewijs dat dit soort programma's werkt", Jan Bruyneel, productmanager van VRT.
Talk of the town

Uit de lijst van meest bekeken online programma’s blijkt dat persoonlijke verhalen, soaps, humor en nostalgie heel goed werken online. “Het is essentieel om met de juiste content naar de juiste doelgroep te gaan. Vooral de talks of the town: programma’s en onderwerpen waarover gepraat wordt, moeten online komen. 20 jaar Ketnet is daar een mooi voorbeeld van, omdat het net die nostalgische snaar raakt”, legt Jan Bruyneel, productmanager van VRT uit.

Wat brengt de toekomst?

Om verder in te spelen op de trends en verwachtingen van onze doelgroepen, staan er enkele ontwikkelingen gepland. Zo werken we aan personalisering in de vorm van persoonlijke lijsten en een gepersonaliseerde homepage. Er zijn ook nog enkele prangende vragen over het kijkgedrag van -35 jarigen: Zien we een merkbare daling omdat lineaire kijkers afhaken en via VRT NU kijken, of juist een extra instroom van jonge kijkers die via VRT NU bepaalde programma’s ontdekken? Interessante vragen die we hopen te kunnen beantwoorden. Stay tuned!