Lissa  De Peuter
Lissa De Peuter
Marketing Executive
04/11/2021
Lokaal shoppen was altijd al een goed idee, maar dat is in tijden van corona nog net iets meer gebleken. Initiatieven als ‘Winkelhieren’, #ikkooplokaal en koopinjebuurt.be deden alle neuzen in dezelfde lokale richting draaien. Een winkelfocus die verandert, dat is belangrijk nieuws voor adverteerders. Wij informeerden bij Radio 2, de regionale zender bij uitstek, waarom adverteerders moeten inzetten op de kracht van lokaal.

‘In de buurt’ winkelen was nog nooit zo belangrijk

Het belang van lokaal winkelen werd ons de voorbije maanden duidelijk. En als je doelgroep massaal lokaal gaat shoppen, moet je marketingstrategie daar rekening mee houden. De verschillende regioredacties van Radio 2 hebben in elke provincie een sterk vertakt en diepgeworteld netwerk. Zo worden betrokken regionale gemeenschappen uitgebouwd. Geen interessantere advertentiecontext dan een aandachtige doelgroep.

Consumenten zoeken verbinding en relevantie

Verhalen die gebracht worden in de juiste context, zorgen ervoor dat mensen een authentiekere ervaring hebben met je merk. Verbinden kan enkel als je (lokale) relevantie hoog in het vaandel draagt. Ga op zoek naar herkenbaarheid door bijvoorbeeld in te spelen op lokale gebeurtenissen of een plaatselijk dialect in je spots te gebruiken. Verlang dezelfde betrokkenheid ook van je mediapartner. Iedereen kan nieuws op maat brengen. Radio 2 maakt het verschil door ook mee te voelen met de mensen in de regio’s. Dat resulteert in gemeenschappen. En die regionale gemeenschappen zorgen er dan weer voor dat jij als adverteerder in interactie kan gaan met je doelgroep en ze emotioneel aan je kan binden.

Elke euro moet twee keer worden omgedraaid

De crisis leerde ons nog creatiever en efficiënter om te springen met onze marketingbudgetten. Verkeer naar je website en/of winkel, hogere inkomsten en relevantere promoties worden nog belangrijker. Regionale marketing mikt haarscherp op een specifiek publiek en duwt hen recht naar je merk. Gevolg: weinig waste, een hoge return on investment.

Wil je lokaal adverteren?

Een zender met vijf regionale redacties weet als geen ander hoe je met een regionaal publiek moet connecteren. Met regionale content, een massaal bereik en een kwalitatieve context is Radio 2 de ideale partner in je lokale marketingstrategie. Contacteer Caroline van der Kooi of Wouter De Bruyn voor meer info over de mogelijkheden.

Caroline van der Kooi

Media Adviseur Radio 2

Wouter De Bruyn

Media Adviseur Radio 2