Var redactie
Var redactie
04/11/2021
Voice en audio blijven hun opmars verderzetten: steeds meer platformen en merken ontdekken de waarde en kracht van the spoken word. BPR (Broadcast Programming & Research, wereldwijd marktleider in mediaonderzoek) onderzoekt al 35 jaar internationaal mediagedrag. Benieuwd wat de belangrijkste audiotrends van 2021 waren? Spits dan vooral uw oren.
Vierduizend respondenten (18-54) uit 8 toonaangevende steden (Sydney, Londen, Berlijn, Parijs, Praag, Moskou, Stockholm en Madrid) werden in september 2021 bevraagd over hun audiogedrag. Dat onderzoek brengt interessant perspectief op audioconsumptie en -trends in Westerse markten. We lijsten de interessantste conclusies op.

1) Streaming blijft boomen.

Het aanbod en de groei van streaming services blijft aanhouden: zowel het aantal gebruikers als de frequentie van gebruik blijft stijgen. Deze groei blijkt evenwel geen negatieve impact te hebben op radioconsumptie. Internationaal wordt de markt aangevoerd door Spotify en YouTube.

2) Radio biedt grootste cumulatieve bereik.

Radio – zowel AM/FM, digitaal als online – blijft met 77% het meest beluisterde audioplatform. 70% verklaart evenveel radio te zullen consumeren in 2022, 24% schat zelfs in méér te zullen luisteren dan het voorbije jaar.

3) Podcasting brengt extra mogelijkheden.

30% van de ondervraagden verklaarde de voorbije week een podcast te hebben beluisterd. Hoewel de luistertijd nog beduidend lager ligt dan bij radio en streaming, biedt podcasting gesegmenteerde mogelijkheden tot extra bereik. Er blijken geen opmerkelijke demografische verschillen bij de podcastgebruikers: zowel jong als oud luistert.

4) Radio blijft meest beluisterde audioplatform.

In bijna elke internationale markt is radio het meest beluisterde audioplatform: Praag, Moskou, Parijs en Berlijn zijn koploper van deze lijst. Het gebruik van podcasts is diverser en varieert van 17% in Moskou tot bijna 50% in Stockholm.

5) 25% switchte recent van belangrijkste audiobron.

25% van de audioluisteraars verklaarde de voorbije 3 maanden te zijn overgestapt op een andere audiodrager. Dit gedrag is het grootste (30%) in de jongste demografische groepen (18-24) en valt terug tot 21% in de groep 45-54. Meer mannen (27%) dan vrouwen (23%) switchen, Stockholm voert de lijst aan (59%).

6) Connecteren dankzij lokale verankering.

Ondanks de instroom van nieuwe audiomedia, behoudt radio zijn positie als audiokoploper. Lokale radiomerken zijn meer dan internationale (en meer onpersoonlijke) streamingdiensten in staat om te connecteren met luisteraars door lokale persoonlijkheden, content en merken.

Meer lezen?

Het volledige rapport vind je hier.