Julie  Zagers
Julie Zagers
Account Executive
17/09/2021
De populaire ‘ZIP-blokskes’ zijn vooral gekend voor gebruik binnenshuis: om haard of kachel aan te steken. Maar dat de aanmaakblokjes ook een barbecue in vuur en vlam kunnen zetten bleek nog niet voldoende geweten. Die boodschap bracht ZIP in samenwerking met reclamebureau Done by Friday in een wel heel bijzondere radiocampagne.

Inspelen op momentum en creatieve mediaplanning: met deze twee radio-troeven zetten ZIP en Done by Friday één van de opmerkelijkste radiocampagnes van deze zomer neer. “Een BBQ-campagne valt moeilijk lang op voorhand in te plannen. Daarom kozen we voor een atypische approach waarbij we samen met Var heel kort op de bal konden spelen qua inplanning. De inhoud van onze spots stemden we af op wat andere relevante adverteerders communiceerden”, vertelt Sven Boelpaep, Managing Partner Done by Friday.

Creatieve mediaplanning

Door ludiek in te spelen op andere outdoorgerelateerde spots zette het Antwerpse bureau ZIP inderdaad stevig op de kaart als startende radio-adverteerder. Samen met Sonhouse werd een herkenbare sonic identity gecreëerd en werden er maar liefst 20 spotversies gemaakt. Die werden ingepland na radiocampagnes met outdoorcontent: na een spot van Devos Lemmens, een supermarkt, het weerbericht of de verkeersinformatie bijvoorbeeld.

Na een spot van Devos Lemmens klonk het zo:

  • En hoe gade gij uwen BBQ aansteken? Met saus? Ah nee hé, met ZIP. 1-2-ZIP en uw vuur is vertrokken.

Na het weerbericht klonk het zo:

  • Zelfs als het regent krijgde gij uwe BBQ aan... maar wel met een ZIP- blokske hé. Ah ja.
    1-2-ZIP en uw vuur is vertrokken.

Na de verkeersinformatie klonk het zo:

  • Al die miserie op de weg... Blijft gewoon eens thuis, pakt een ZIP-blokske en steekt uwen BBQ aan.
    1-2-ZIP en uw vuur is vertrokken.

De campagne liep gedurende vier weken, verspreid over de lente en zomer op Radio 2 en Studio Brussel. Dit straf staaltje mediaplanning resulteerde in sterke DIVA-performantiecijfers, zowel op het gebied van likeability en impact. Creatieve samenwerkingen die scoren: daar worden wij als matchmaker heel blij van!
 

Beluister alle spots  

Ook jouw spot op de VRT-zenders

Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.