Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
21/10/2022
MNM is de grootste jongerenzender van Vlaanderen. Dat blijkt uit de nieuwe meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De VRT-jongerenzender nam de afgelopen maanden (mei tot augustus 2022) 28% van de luisterminuten voor haar rekening bij de 12- tot 24-jarigen in Vlaanderen en is daarmee uitgesproken marktleider op die jonge doelgroep. Radio2 blijft met voorsprong de grootste radiozender op 12+. Alle andere VRT-radiomerken tekenen stabiele cijfers op.

We hebben onze infografiek geüpdatet met de nieuwste CIM-luistercijfers naar aanleiding van de meest recente golf.

Deze golf (mei-aug ‘22)

In de periode mei-aug 2022 luisterden elke dag gemiddeld 2,5 miljoen mensen naar (één van) de VRT-radiozenders. Het marktaandeel van VRT-totaal is 56,6%, dat is vergelijkbaar met de 56,7% in jan-apr 2022. Dat blijkt uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM)*.

  • MNM scoort sterk op de 12- tot 24-jarigen en ziet haar marktaandeel ook met 5% stijgen op de commerciële doelgroepen 18-44 (nu: 15,0%) en 18-54 (12,1%).
  • Radio2 bereikt dagelijks het meeste luisteraars met 1.155.000 luisteraars 12+ en haalt bij de 35- tot 64-jarigen een marktaandeel van 22,8% en steeg daarmee met 5,8% in vergelijking met 21,5% vorig jaar (mei-aug '21) en is daarmee afgetekend marktleider op 35-64.
  • Radio 1 doet het goed bij de sociale groepen met veel koopkracht en haalt in deze golf opnieuw een stevig marktaandeel van 15,2% op 30+ SG 1-3. Radio 1 bereikt dagelijks 18% van de kaderleden en haalt er een marktaandeel van 14,7%.
  • Studio Brussel heeft een marktaandeel van 13,2% bij de 18- tot 44-jarigen.

De cijfers slaan enkel op het live luisteren naar radio. Het groeiend audio- en podcastluisteren is hier niet inbegrepen en daar zet VRT ook sterk op in. Zo haalden de VRT-podcasts over alle platformen heen in september maar liefst 3,4 miljoen starts. Ook het beluisteren van korte radio- en audiofragmenten in de VRT-apps steeg afgelopen periode verder door naar bijna 1 miljoen starts per maand.

Mediaplanningsgolf (sept ’21-aug ’22)

De VRT-zenders met reclame blijven marktleider met 54,7% marktaandeel op 12+(**).
Het luistergedrag wijzigt en luisteraars switchen meer tussen live luisteren, streamen, podcasts en andere audiovormen.

De DAB+-zenders van VRT, MNM Hits, De Tijdloze en Radio 2 Bene Bene bereiken samen wekelijks al 280.000 luisteraars (een stijging met 11% in vergelijking met cumulgolf mei’21-apr’22.
MNM Hits blijft de grootste digitale zender in Vlaanderen met een weekbereik van 176.000 luisteraars. Sinds januari 2022 is De Tijdloze ook beschikbaar op DAB+ wat zich weerspiegelt in stijging in weekbereik tot 78.000 luisteraars 12+.

Voor een groot bereik blijft VRT-radio de referentie. Alle VRT-zenders samen (Radio 1, Radio2, Bene Bene, StuBru, De Tijdloze, MNM en MNM Hits) blijven marktleider op kerndoelgroep 18-64 met een weekbereik van 60% en een marktaandeel van 48% .

VRT zet hard in op de digitale kanalen en slaagt erin steeds meer luisteraars te bereiken via deze weg. Tegelijk brengen we alle audio- en muziekbeleving ook samen op VRT MAX.

De nieuwe CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers vind je hier:

Infografiek CIM
Infografiek_20102022
Download

Bronvermeldingen:
(*)CIM RAM, Noorden, marktaandeel & dagbereik op de vermelde doelgroepen, mei-aug’22, ma-zo, 6-22u
(**)CIM RAM, Noorden, marktaandeel & weekbereik op de vermelde doelgroepen, sep’21-aug’22, ma-zo, 6-22u