17/10/2022
Zomerhit groeide uit tot het grootste muziekfeest van Vlaanderen. De partners geven 3 straffe redenen om het succes van een partnership met Zomerhit te verklaren.
→We hebben onze infografiek geüpdatet met de nieuwste CIM-luistercijfers naar aanleiding van de meest recente golf.
In de periode mei-aug 2022 luisterden elke dag gemiddeld 2,5 miljoen mensen naar (één van) de VRT-radiozenders. Het marktaandeel van VRT-totaal is 56,6%, dat is vergelijkbaar met de 56,7% in jan-apr 2022. Dat blijkt uit de nieuwe meting van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM)*.
De cijfers slaan enkel op het live luisteren naar radio. Het groeiend audio- en podcastluisteren is hier niet inbegrepen en daar zet VRT ook sterk op in. Zo haalden de VRT-podcasts over alle platformen heen in september maar liefst 3,4 miljoen starts. Ook het beluisteren van korte radio- en audiofragmenten in de VRT-apps steeg afgelopen periode verder door naar bijna 1 miljoen starts per maand.
De VRT-zenders met reclame blijven marktleider met 54,7% marktaandeel op 12+(**).
Het luistergedrag wijzigt en luisteraars switchen meer tussen live luisteren, streamen, podcasts en andere audiovormen.
De DAB+-zenders van VRT, MNM Hits, De Tijdloze en Radio 2 Bene Bene bereiken samen wekelijks al 280.000 luisteraars (een stijging met 11% in vergelijking met cumulgolf mei’21-apr’22.
MNM Hits blijft de grootste digitale zender in Vlaanderen met een weekbereik van 176.000 luisteraars. Sinds januari 2022 is De Tijdloze ook beschikbaar op DAB+ wat zich weerspiegelt in stijging in weekbereik tot 78.000 luisteraars 12+.
Voor een groot bereik blijft VRT-radio de referentie. Alle VRT-zenders samen (Radio 1, Radio2, Bene Bene, StuBru, De Tijdloze, MNM en MNM Hits) blijven marktleider op kerndoelgroep 18-64 met een weekbereik van 60% en een marktaandeel van 48% .
VRT zet hard in op de digitale kanalen en slaagt erin steeds meer luisteraars te bereiken via deze weg. Tegelijk brengen we alle audio- en muziekbeleving ook samen op VRT MAX.
De nieuwe CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers vind je hier:
Bronvermeldingen:
(*)CIM RAM, Noorden, marktaandeel & dagbereik op de vermelde doelgroepen, mei-aug’22, ma-zo, 6-22u
(**)CIM RAM, Noorden, marktaandeel & weekbereik op de vermelde doelgroepen, sep’21-aug’22, ma-zo, 6-22u