Header image
Header logo
FancyLines

De Warmste Pitch

Je hebt het wellicht al gehoord, De Warmste Week is aan een nieuw hoofdstuk begonnen: dit jaar zetten we in op wat mensen voor elkaar doen, niet op het geld dat ze ophalen. Creativiteit en inzet, daar draait het om. En als we aan creativiteit denken, dan denken we aan jullie.

Praktisch

Mail je initiatief voor een vzw of goed doel, te kiezen uit de lijst van de 2.088 vzw’s, tegen uiterlijk vrijdag 02/10 om 23:59 uur naar communication@var.be.

Stel samen de campagne voor aan De Warmste Week a.d.h.v.:

  • het ingevulde wedstrijdformulier (pitchdocument)
  • een radiospot-script van 30” en 5”
  • een campagnevisual

FAQ

Waarom deze pitch?

  • Met deze pitch wil Var een nieuwe, duurzame solidariteitsbeweging in gang zetten door de creatieve sector te matchen met vzw’s en goede doelen. We willen de non-profitsector, die nood heeft aan sterke storytelling en creativiteit, een hart onder de riem steken.

Wie kan meedoen aan de pitch?

  • Alle agencies die samenwerken met een door de Koning Boudewijnstichting erkende vzw of goed doel voor De Warmste Week kunnen meedoen. Ben je een creatief bureau of een mediabureau? Dan is deze pitch iets voor jou! 
  • Creatieve bureaus kunnen vzw’s en goede doelen kunnen vzw’s en goede doelen beter dan ooit door deze omwenteling begeleiden via een nieuwe, creatieve storytelling.

Waarom mogen mediabureaus meedoen?

  • Een aantal mediabureaus beschikken over een creatieve cel die acties bedenkt, daarom willen we hen niet uitsluiten. Ook zij kunnen vzw’s en goede doelen door deze omwenteling begeleiden via een nieuwe, creatieve storytelling.

Ik ben een adverteerder, school of student. Kan ik meedoen aan de pitch?

  • Voor deze pitch dient het initiatief door een creatief bureau ingediend te worden, Heb je een idee voor een initiatief maar ben je zelf niet werkzaam in een creatief bureau? Spreek er gerust één aan.

Welke vzw of goed doel komt in aanmerking?

  • Alle goede doelen van een door de Koning Boudewijnstichting erkende instantie. Op dewarmsteweek.be vind je de complete lijst van de in 2019 erkende goede doelen voor De Warmste Week.

Waarom moet ik kiezen uit de lijst van de in 2019 erkende goede doelen?

  • De goede doelen uit de lijst zijn allemaal vorig jaar ingeschreven. We willen hen een hart onder de riem steken via sterke storytelling en creativiteit.

Kies ik één vzw of ik mag er ook meerdere kiezen?

  • Als je inspiratie vindt voor een initiatief dat meerdere vzw’s ten goede komt, ga er gerust voor. Bv oude knuffels inzamelen en schenken aan 3 verschillende vzw’s voor kinderen.

Mag ik met een commerciële partner samenwerken?    

  • Samenwerken met een commerciële organisatie is zeker mogelijk maar niet verplicht om je project te realiseren. De aandacht van de campagne moet wel gaan naar de vzw die je gekozen hebt. 
  • Werk je met een commercieel merk samen, dan mag dat merk niet in de radiospot vermeld worden. De campagne moet de vzw in the picture zetten. In (eventuele) andere media, zoals bv de campagnevisual, mag de commerciële partner uiteraard wel vermeld worden.

Mag ik nog geld inzamelen voor een vzw? 

  • ​Natuurlijk mag je - los van De Warmste Week - nog geld inzamelen voor een goed doel. Graag zelfs! Veel vzw’s kunnen financiële steun vandaag extra goed gebruiken. Maar dat verloopt niet meer via De Warmste Week of de Koning Boudewijnstichting. Hiervoor neem je dus best rechtstreeks contact op met een vzw. Je vindt een heleboel goede doelen op deze website (https://goededoelen.be/).

Als een vzw geen geld meer mag ophalen via De Warmste Week, waar dan wel?

  • Geld ophalen kan via eigen fondsenwerving, subsidies (indien van toepassing) en acties opgezet door tal van mensen en (al dan niet commerciële) organisaties.

Wanneer is een idee een initiatief voor De Warmste Week 2020?

  • Een initiatief dat ervoor zorgt dat zo veel mogelijk Vlamingen een concreet verschil kunnen maken voor andere mensen. 
  • Met je initiatief zet je je rechtstreeks in voor de verbetering van de levenskwaliteit van andere mensen en hun omgeving. 
  • Je betrekt andere mensen bij je initiatief, de ‘doeners’. Via helpende handen, het delen van kennis of expertise, logistieke hulp of warme gebaren zetten zij zich direct in voor jouw doelgroep of maken een concreet verschil voor de thematiek die onze aandacht verdient. 

Wat zijn de voorwaarden?

  • Geen commerciële insteek of fundraising.
  • Het initiatief moet doorgaan tussen 1 november en 24 december 2020.
  • Je doet het alleen of betrekt anderen bij je project.
  • Het initiatief maakt een concreet verschil voor iemand anders.

Naar welke ideeën zijn jullie op zoek?

  • Het objectief van De Warmste Week is zo veel mogelijk mensen inspireren om zelf iets op te zetten en deel te nemen. We zoeken initiatieven die de mensen kan beroeren, authentieke en meeslepende projecten waar zo veel mogen Vlamingen bij betrokken worden. 
  • We willen zoveel mogelijk andere mensen betrekken bij de verschillende initiatieven en bij de manier waarop goede doelen zich inzetten voor een bepaalde thematiek of problematiek.
  • We erkennen dat niet elke thematiek en doelgroep even makkelijk is om een mediagenieke actie voor te bedenken, we kijken dus met extra aandacht naar creatieve ideeën die daar wel in slagen.
  • We zijn op zoek naar ideeën die gerealiseerd kunnen worden tussen november en december 2020.

Hoe werkt het?

  • Mail je initiatief voor een vzw of goed doel, te kiezen uit de lijst van de 2.088 vzw’s, tegen uiterlijk vrijdag 02/10 om 23:59 uur naar communication@var.be.
  • Stel samen de campagne voor aan De Warmste Week a.d.h.v. 1) een ingevulde vragenlijst, 2) een radiospot-script van 30” en 5” en 3) een campagnevisual.

Wat moet ik aanleveren?

  • Het ingevulde wedstrijdformulier (3 vragen: hoe kan het publiek meehelpen aan je initiatief, waarom zal je initiatief het verschil maken voor de doelgroep, wanneer ga je je initiatief realiseren?)
  • Een radiospot-script van 30” en 5”
  • ​Een campagnevisual.

Deadline?

  • Stuur je idee in tegen uiterlijk vrijdag 02/10 om 23:59 uur.

Wat kan ik winnen?

  • GOLD: € 80.000 campagnewaarde: mediawaarde € 75.000 (radio 50x 30” en 45x 5”, bnnering dewarmsteweek.be – homepage & ROS leaderboard 576.000 impressies, IMU 324.000 impressies, Spotify audiocampagne 800.000 impressies audio op target group naar keuze, integratie binnen content van De Warmste Week 2020) + productiebudget € 5.000.
  • SILVER: € 50.000 campagnewaarde: mediawaarde € 45.000 (radio 30x 30” en 25x 5”, bannering dewarmsteweek.be – homepage & ROS leaderboard 576.000 impressies, IMU 324.000 impressies, Spotify audiocampagne 640.000 Impressies audio op targetgroup naar keuze, integratie binnen content van De Warmste Week 2020) + productiebudget € 5.000​.

Wanneer wordt de beslissing gecommuniceerd?

  • De beslissing wordt uiterlijk gecommuniceerd op woensdag 14/10.

Hoe gebeurt de selectie?

  • Er wordt een screening gedaan door de VRT of de inzendingen in lijn liggen met de objectieven van De Warmste Week (bv heeft het mediapotentieel?). 
  • Alle dossiers worden bezorgd aan een onafhankelijke jury die de 2 beste inzendingen kiest

Wat zijn de selectiecriteria?

  • Strategische aanpak campagne: duidelijke doelstelling, gestructureerd, methodische aanpak, kennis van de doelgroep, onderbouwd, goede analyse, gebaseerd op feiten.
  • Creativiteit campagne: eenvoudig concept, geloofwaardig, past het bij het project; relevant, originele creatie, verrassend, onderscheidend, pakkend, empathisch, coherentie tussen radio en visuel
  • Maatschappelijke relevantie project: bereik van het project, kansen om 'in de kijker’ te komen, originaliteit, passend in tijdsgeest.

Wie zit in de jury?

  • Bart Kuypers, Directeur MediaSpecs
  • Griet Byl, Chief editor Media Marketing
  • Isabel Van Den Broeck, Directeur Creative Belgium
  • Wim De Mont, Head of content PUB
  • Jens Mortier, Directeur mortierbrigade
  • Gerrit Rauws, Directeur Koning Boudewijnstichting 
  • Guillaume Van der Stighelen, Juryvoorzitter

Jens Mortier van mortierbrigade zit in de jury. Mag hij zelf een project indienen?

  • Juryleden mogen niet stemmen op eigen werk. Jens Mortier zit in de jury vanuit de hoedanigheid als agency van De Warmste Week. Hij kan inschatten of je inzending beantwoordt aan een initiatief voor De Warmste Week 2020.
  • Als mortierbrigade zou willen meedoen aan de pitch, dan zal Jens zich bij de stemming onthouden.

Contacteer ons

Heb je een vraag of opmerking rond De Warmste Pitch? Of heb je een opmerking? Stuur een mailtje, bel ons of vul gewoon dit formulier in.

                Verplicht