Ivan Boons
Ivan Boons
Client Services Executive
13/07/2021
Radio verhoogt niet enkel de naamsbekendheid van keukenfabrikanten, zorgt niet alleen voor traffic naar supermarkten of werkt niet enkel op de ROI van mayonnaise-campagnes. Ook voor B2B-boodschappen blijkt het medium een perfecte match. Communicatiebureau D’M&S rekent al jaren op radio voor zijn eigen branding. Reinhard Van den Bergh vertelt graag waarom.

“Massamedia inzetten voor B2B-boodschappen is inderdaad iets wat wij al langer doen”, vertelt Account Director Reinhard Van den Bergh. “In onze sector komt het er op aan op te vallen en de juiste snaren te raken. Elk communicatiebureau heeft een budget om aan auto-promotie of prospectie te doen. Alleen: geen enkel ander bureau kijkt daarvoor naar radio. In dat gat sprongen wij dus graag. Wij zetten het medium in op 2 niveau’s. Via Radio 1 bereiken we makkelijk en heel gericht ondernemers en marketingmanagers, onze key-doelgroep. Studio Brussel helpt ons bij onze employer branding-boodschappen: als we creatievelingen zoeken moeten we dat ook op een creatieve manier en in een creatieve context doen.”

Een range aan creaties

Hoe gaat een creatief bureau dan creatief om met het medium? “We zetten sterk in op relevantie. Tijdens onze laatste employer branding-wave speelden we in op de corona-moeheid: mensen hebben het een beetje gehad met de online meetings en willen eigenlijk gewoon hun collega’s weer zien, samen brainstormen en afspreken. Het verlangen elkaar terug op te zoeken bleek heel herkenbaar. We variëren ook met verschillende spotversies: gezien Var ons altijd een stevige package aanbiedt, willen we de luisteraar zeker niet vervelen met steeds hetzelfde spotje. Een range aan creaties houdt het interessant en verrassend.“

Beluister de spots: 

Of dat dan ook opbrengt?

“Het brengt zeker op”, bevestigt Reinhard. “Het is natuurlijk niet omdat je onze boodschap hoort, dat we je meteen kunnen converteren tot klant of werknemer. De gemiddelde journey duurt uiteraard wel wat langer. Maar de gemiddelde journey bestaat ook uit meerdere contactmomenten: het is de combinatie van de juiste touchpoints en de juiste boodschappen die werkt. Pas na een aantal contactmomenten geraak je echt ‘binnen’. Dat merken we ook in prospectiegesprekken: potentiële klanten die onze radiocampagnes eerder hoorden zijn veel receptiever. Het grote voordeel van radio is dat er niet alleen veel en vaak geluisterd wordt, maar ook dat je sterk kan targeten op zowel doelgroep als contactmoment. Dat zorgt voor een hoge en kwalitatieve respons. Het aantal reacties die we kregen op onze laatste campagne is voor ons het beste bewijs dat radio werkt, ook voor B2B boodschappen.”

Ook interesse in een B2B radiocampagne?

Contacteer ons en geniet van de SuperSelexy Business korting voor B2B-boodschappen op Radio 1 en StuBru.