Stefanie Van Snick
Stefanie Van Snick
Head of Sales Directs & New Business
27/03/2019
Een tv-alliantiepartnership met VRT boost je brand awareness. Een partnership over twee jaren toont je merk via 5-secondenbillboards op Eén, Canvas, Sporza en VRT NU. “Merken die tv-programma’s sponsoren delen mee in de liefde van de kijker voor hun favoriete tv-programma’s,” aldus de Engelse onderzoeksbureaus House 51 en YouGov in opdracht van Thinkbox.

Awareness boosten: 10x impact voor je merk

  1. De tv-merken van VRT hebben een sterke reach op een groot publiek.
  2. De tv-merken van VRT bereiken beter dan andere zenders de hogere sociale groepen en dagelijks 41,3% van de VVA’s (18-54 jaar)1.
  3. De VRT-kijker heeft een uniek profiel en kijkt minder vaak uitgesteld.
  4. Het kwalitatieve programma-aanbod van de openbare zenders zorgt week na week voor hoge kijkcijfers.
  5. Eén bereikt een breed doelpubliek en biedt een afwisselend mix aan van cultuur, ontspanning en informatie.
  6. De best bekeken programma’s van 2019 tot nu toe zijn drie Eén-programma’s : Eigen Kweek, Reizen Waes Europa en Undercover.
  7. Van alle tv-zenders in Vlaanderen wordt Één het meest live bekeken door de VVA’s (18-54 jaar), dus meer dan Q2, VTM, Vitaya, Vier en Vijf.
  8. Canvas zendt zowel eigen als aangekochte programma’s uit en focust zich op politiek, kunst en cultuur, wetenschappen en economie, ondernemen en sport. Voor live-sportmomenten maakt Canvas plaats voor sportzender Sporza.
  9. Een tv-alliantiepartnership plaatst je merk in een reclameluwe omgeving, in de context van kwalitatieve programma’s van eigen bodem.
  10. Op weekbasis geven de tv-merken van VRT een extra reach van minstens 10 tot 20% aan campagnes met een hoge GRP-druk (> 500 GRP)2.
1 | CIM audimetrie, dagbereik% Noorden, 2018, ma-zo, 17-24u, currency: live+7 (incl. guests).
2 | Campagnes opgenomen in Diva-studie. Extra reach berekend op basis van 1 maand voorafgaand aan de start van het veldwerk​.

Sponsorships: 6x meerwaarde voor je merk

  1. Door het merkverbinding-effect denken kijkers dat het merk beter bij hen past. De persoonlijke band met een merk van een kijker ligt gemiddeld 53% hoger dan die van een niet-kijker.
  2. Een fit tussen campagne en tv-programma leidt tot betere resultaten. Creativiteit is key.
  3. Sponsorships boosten naamsbekendheid dankzij het bereik en de frequentie. Dat effect is extra sterk voor minder bekende merken.
  4. Een partnership met een tv-programma verhoogt de perceptie van kwaliteit. Kijkers ervaren sponsorende merken als kostbaarder, succesvoller en populairder.
  5. Er is een internationale tendens naar kortere spots, bevestigt onderzoeksbureau Nielsen. De attention span bij kijkers wordt korter. Ook in de VS experimenteren spelers als Fox en AMC met 6”-spots. En met succes.
  6. Onderzoeken tonen aan dat sponsorships die langer duren beter scoren dan gelijkaardige merken in partnerships korter dan één jaar. 

Interesse of vragen?