Nieuwe regels voor alcoholreclame vanaf 1/1/2025

Vanaf 1 januari 2025 gelden strengere regels voor reclame en marketing van alcoholhoudende dranken. Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en aandachtspunten.

Nieuwe slogan

  • Tekst: “Alcoholmisbruik schaadt de gezondheid”.
  • Vanaf 1/7/2024 verplicht: Alle alcoholreclames, ongeacht het medium, moeten deze slogan bevatten.
  • Specifieke richtlijnen per medium:
    • Televisie:
      • Plaats: De slogan wordt onderaan het beeld geplaatst, horizontaal, dient de volledige breedte van het scherm in te nemen en op een achtergrondkleur die zich onderscheidt van de rest van de reclame.
      • Lettertype: Open Sans Kleur: Positief of negatief - duidelijk onderscheidbaar van de achtergrondkleur.
      • Minimale lettergrootte: 16/9: 40px en 1/1 en 9/16: 35px. De spatie bovenaan en onderaan dient telkens dezelfde grootte te hebben als de grootte van de tekst.
      • Tijdsduur: Tijdens de hele spot
    • Radio: De slogan moet aan het einde van elke radiospot worden vermeld, ongeacht de lengte van de spot.
      (Voorheen was dit niet verplicht voor spots korter dan 10 seconden.)
    • Digitale media: 
      • Plaats: De slogan wordt onderaan het beeld geplaatst, horizontaal, dient de volledige breedte van het scherm in te nemen en op een achtergrondkleur die zich onderscheidt van de rest van de reclame.
      • Lettertype: Open Sans Kleur: Positief of negatief - duidelijk onderscheidbaar van de achtergrondkleur.
      • Minimale lettergrootte: 1/1 (1080x1080): 32px Andere formaten: verhoudingsgewijs met een minimum van 2,5mm. De spatie bovenaan en onderaan dient telkens dezelfde grootte te hebben als de grootte van de tekst.
      • Tijdsduur (voor video formaten): Tijdens de hele spot

Overgangsperiode

  • Radio: Geen overgangsperiode. Nieuwe regels gelden vanaf 1 januari 2025.
  • TV en bioscoop: Materiaal aangemaakt vóór 1 oktober 2024 mag nog gebruikt worden tot 30 juni 2025.

Toepassing

De nieuwe regels gelden voor:

  • Alle dranken met meer dan 0,5% alcohol.
  • Alle producenten, ook als zij geen lid zijn van de federaties die het convenant hebben ondertekend.
  • Alle soorten reclame, ongeacht de lengte van de boodschap (dus ook korte radiosponsoring van bijvoorbeeld 5 seconden).
  • Reclames waarin direct of indirect de verkoop van alcoholhoudende dranken wordt bevorderd.

Bij twijfel wordt aangeraden de slogan altijd te gebruiken.

Beperkingen gericht op minderjarigen

  • Reclame mag geen personen tonen die jonger zijn dan 25 jaar of jonger lijken. (Voorheen was dit beperkt tot minderjarigen.)
  • Reclame mag niet gebruik maken van tekeningen of marketingtechnieken die verwijzen naar personages die in het bijzonder populair of in de mode zijn bij minderjarigen, zoals onder meer influencers, bekende figuren uit films en series, muziek en artiesten, alsook van tekeningen of marketingtechnieken waarin beelden of beweringen voorkomen die in hoofdzaak behoren tot de cultuur van de minderjarigen
  • Alcoholreclame is verboden:
    • Tijdens uitzendingen gericht op minderjarigen (vanaf 5 minuten voor tot 5 minuten na).
    • In digitale media die zich hoofdzakelijk richten op minderjarigen.

Verboden in alle alcoholreclame

  • Gerichtheid op minderjarigen of zwangere vrouwen.
  • Aanmoedigen van overmatig alcoholgebruik.
  • Negatief praten over onthouding of matig gebruik.
  • Benadrukken van hoog alcoholgehalte als positieve eigenschap.
  • Suggereren dat alcohol sociale of seksuele successen bevordert.
  • Verband tussen alcohol en verbeterde fysieke prestaties of veilig besturen van een voertuig.

Controle en naleving

  • JEP (Jury voor Ethische Praktijken):
    • Controleert naleving en kan aanpassingen, stopzettingen of boetes opleggen.
    • Nationale alcoholreclames voor TV, radio en bioscoop moeten vooraf aan JEP worden voorgelegd. Voor andere media kan voorafgaand advies worden gevraagd (niet verplicht, maar aan kosten verbonden).
    • AI wordt ingezet om alcoholreclame te detecteren en te beoordelen.

Meer informatie

Bekijk het volledige convenant en volg de webinar van de Raad voor Reclame voor een gedetailleerde uitleg en Q&A.

Instructies voor reclame op VRT?

Voorbeeld bioscoop

Block image