Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
09/12/2021
Radiogauge is de internationale bekroonde methodologie van het Britse instituut Radiocentre. Het onderzoek is de grootste, langst lopende meting naar effectiviteit van radioreclame. Tussen 2008 en 2021 bevroeg de studie meer dan een kwart miljoen consumenten over 1.002 radiocampagnes van 463 merken. In het rapport ‘Big Audio Datamine’ stellen ze de resultaten voor. Hieronder lees je de belangrijkste bevindingen.

1. Radio advertising laat awareness stijgen tot 50%

Niet enkel awareness, maar ook brand relevance, trust, brand consideration en ad response vertoonden stijgingen tussen 18% en 50% na het uitzenden van een radiocampagne. Dat maakt van radio een ‘multiplier medium’: bijzonder kostenefficiënt en met effect op meerdere parameters.

2. Radio verhoogt vertrouwen tot 31%

Na blootgesteld te zijn aan een radiocampagne werden stijgingen tot 31% gemeten in merkvertrouwen (tov niet luisteraars). Ook de scores van merkrelevantie stegen tot 24% na het horen van een radiocommercial.

3. Radio boost aankoopintentie met 18%

Van alle luisteraars die de campagne herkenden, stelde 21% dat ze de website zou bezoeken. 19% bezocht de site ook effectief onmiddellijk. Dat betekent: response rates tussen de 4% en 5%.

4. Consequente audiobranding bevordert effectiviteit

Het consequent gebruik van DBA’s (muziek, stemmen, jingles, personages, sonic branding,…) resulteert in hogere effectiviteitsscores. Voor een maximaal effect dienen de elementen toegepast te worden in de volledige mediamix.

5. Inzetten op bereik verhoogt je awareness met 15,7%

Focussen op een groter bereik in je mediaplan blijkt efficiënter dan focussen op frequentie. Het onderzoek stelt dat campagnes die inzetten op groot bereik gemiddeld 15,7% hoger scoorden op awareness.

Meer informatie?

Meer weten over hoe je merk kan connecteren met onze audiences? Contacteer ons.