Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
08/04/2019
GAMMA, Neckermann, Albert Heijn, MediaMarkt, Carglass, … Het zijn maar enkele van de adverteerders die keer op keer hoog scoren in het DIVA-onderzoek. We delen je graag 7 learnings uit hun succesformules.
1. Uniek concept

Beschikt de spot over een unieke baseline, een uniek format, een auditief logo dat consequent gebruikt wordt? Spreek in beelden en laat de luisteraar meestappen in je verhaal.

2. Focus

Heeft je spot een kernboodschap? Bij een spot die bol staat van de info zie je het bos niet meer door de bomen. Eén spot, éen boodschap.

3. Humor

Valt er te lachen? Humor werkt, maar is subjectief. En altijd: opgelet met ironie en cynisme.

4. Muziek

Heb je een goede tune, leuke geluidseffecten of een catchy achtergrondgeluid? Muziek versterkt de boodschap!

5. Testimonial

Kan je een geloofwaardige getuigenis toevoegen? Schrijf scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de studio.

6. Originaliteit

Blijf weg van flauwe woordspelingen of stuntelige dialogen. Een goedgeplaatste stilte is origineler dan een slechte grap.

7. Sterke woorden

Spreek je duidelijke taal? De meest doeltreffende spots gebruiken sterke werkwoorden. Kies voor de tegenwoordige tijd en spreek de luisteraar rechtstreeks aan in de tweede persoon. ‘Jij’ is veel krachtiger dan ‘ons’ of ‘wij’.

Meer weten?

Je radiospot testen?

Dat kan met onze impactstudie DIVA 3.0.