13/02/2019
In dit artikel verdiepen we ons in verrassende trends over het medium dat zichzelf alsmaar blijft heruitvinden.
→In plaats van zoekopdrachten via het klavier, zullen we in de toekomst meer en meer via onze stem zoeken. Vandaag gebruiken we al voice assistants zoals Siri van Apple, Alexa van Amazon, Cortana van Microsoft en Google Asisstant via onze computer of smartphone. Zo’n assistent bevat een algoritme dat menselijke commando's begrijpt en daarop kan inspelen.
Een slimme luidspreker bevat een digitale assistent, een algoritme dat menselijke commando's begrijpt en daarop kan inspelen. Slimme luidsprekers zoals Echo van Amazon, HomePod van Apple en Home van Google zijn nog niet (op grote schaal) te koop op de Belgische markt, maar ongeveer alle marktonderzoeksbureaus zijn het erover eens dat ze over enkele jaren gemeengoed zullen worden. En naarmate deze innovaties meer en meer aandacht van adverteerders gaan trekken, is dit een niet te missen opportuniteit voor radiomakers. In de VS is de smart speaker al ingeburgerd. Hieronder volgen al enkele mooie resultaten.
De slimme luidspreker is behoorlijk ingeburgerd in de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Nielsen, die elk kwartaal opkomende consumententechnologie monitort. Bijna een kwart van de Amerikaanse huishoudens (24%) bezat in het tweede kwartaal van 2018 een smart speaker. In het eerste kwartaal was dat nog 22%.
Gezinnen gebruiken hun slimme luidspreker vooral om:
90% van de gebruikers zegt dat ze muziek hebben gestreamd op hun smart speaker. Ongeveer de helft doet dat dagelijks. Deze statistieken zijn zinvol en tonen een grote verandering in de manier waarop we media consumeren. Sterker nog, mensen die naar Spotify luisteren op slimme luidsprekers, zullen volgens het streaming-muziekbedrijf waarschijnlijk elke dag meer naar muziek luisteren dan alle Spotify-gebruikers.
Vorig jaar kwam 4% van de live radiostreaming van National Public Radio (NPR), het openbare radionetwerk in de Verenigde Staten, via smart speakers. “Inmiddels zitten we aan 19%,” zegt Tamar Charney, managing director voor personalisatie en curatie bij NPR. Belangrijk is daarbij dat NPR geen dalingen op andere platforms heeft gezien. "Slimme luidsprekers brachten de radio helemaal terug naar huis", aldus Bret Kinsella, oprichter van The Voicebot Podcast with Bret Kinsella, een platform gewijd is aan spraaktechnologie. "Zelfs podcasts, die moeilijker kunnen worden weergegeven met stemassistenten, zien een boost. Mensen luisteren vaak twee keer zo lang naar podcasts op hun smart speakers dan op hun smartphones.”
Nog overtuigender voor de door reclame geleide wereld van podcasts, is dat smart speaker-luisteraars minder geneigd zijn om door advertenties heen te springen dan mensen die op computers of telefoons luisteren. "Mensen zullen waarschijnlijk minder advertenties overslaan op Alexa. Het is moeilijker om tegen Alexa te zeggen 30 seconden vooruit te gaan dan om de advertenties gewoon te laten spelen,” zegt Cara Meverden - CEO & Co-founder van Scout FM. "Smart speakers-luisteraars zijn veel passiever", voegde ze eraan toe. "Mensen met spraakinterfaces hebben de neiging om te accepteren wat hen wordt gegeven."
Is de hype echt? Volgens enkele marktonderzoeksbureaus zal spraaktechnologie, eerder dan we denken, de wereld veroveren:
Contacteer onze matchmakers voor meer insights en een vrijblijvende offerte.