Een sterke radiospot? Die slaagt erin de luisteraar mee te nemen in een verhaal en hem aan te zetten tot actie. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De Sloveense Radio Queen Lenja Faraguna geeft zeven praktische tips om een radiospot te schrijven die wérkt.

Radio is be-you-tiful! Dat is het motto van de Sloveense radiogoeroe Lenja Faraguna. Zij werd onder andere uitgeroepen tot een rijzende ster in radio. Ze runt Radio Results International, een bedrijf voor radioconsulting, en adviseert merken en organisaties om hun radiostrategie te verbeteren. Deze zeven onmisbare tips deelt ze met ons.

TIP 1: Schrijf voor mensen

Radio verbindt mensen. Presentatoren bouwen een persoonlijke band op met de luisteraar. En goede radiospots doen eigenlijk net hetzelfde. Schrijf daarom scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de studio.

TIP 2: Spreek in beelden

Het geheim van een goede radiospot is om de verbeelding van de luisteraar aan te spreken, zijn theatre of the mind. Zo kruip je stiekem in het hoofd van de luisteraar… en stapt hij makkelijker mee in je verhaal.

TIP 3: Sterke werkwoorden werken

De doeltreffendste radiospots gebruiken sterke werkwoorden. Kies voor de tegenwoordige tijd en spreek de luisteraar rechtstreeks aan in de tweede persoon. Jij is veel krachtiger dan ons of wij.

TIP 4: Eén spot? Eén boodschap.

Als ik drie ballen naar je gooi, hoeveel zal je er vangen? Inderdaad. Hetzelfde geldt voor radio. Sommige adverteerders proppen hun spot zo vol met informatie, dat de luisteraar door de bomen het bos niet meer ziet. Gevolg? Hij haakt verward af.

TIP 5: Blijf weg van clichés

Een goede radiospot valt op. De zoveelste stuntelige dialoog tussen man en vrouw? Die flauwe woordspeling aan het einde van je spot? Daar maak je het verschil niet mee. Origineel zijn is de boodschap.

TIP 6: Bekijk het eens anders

Door alledaagse gebeurtenissen op een nieuwe manier te bekijken, spring je uit de band. Denk maar eens aan deze campagne van Deutsche Bank:

TIP 7: Zwijgen is goud

Spreken is zilver. Zwijgen is goud. Soms zegt stilte meer dan gesproken tekst of geluidseffecten. Het is niet nodig om de aandacht van de luisteraar te trekken met een schreeuwerige spot. Een goedgeplaatste stilte kan effectiever zijn.


Tags Audio