29/01/2019
De impact van slimme speakers biedt opportuniteiten voor radio. Ook in Vlaanderen en Nederland zijn er al experimenten met dit nieuwe medium.
→Dat ligt ver boven het Europees gemiddelde.
Zo is de meest beluisterde Spotify-playlist in België de MNM Top 50.
Ook in Vlaanderen gaan we massaal de weg vinden naar DAB+: sinds 2018 zijn landelijke commerciële zenders ook via DAB+ te beluisteren. Momenteel tellen we 16 DAB+ zenders die een kopie van hun FM-programmatie zijn, maar er zijn ook al 9 exclusieve DAB+ kanalen.
Digitale radio die via streams verloopt, kunnen we geautomatiseerd aankopen zoals we banners, online video of native campagnes opvolgen. Dat opent de deuren naar nieuwere, digitale technieken.
Nieuwe KPI’s zoals de LTR (listen-through ratio), de targetability (percent op doelgroep), enkel bereikbaar zijn op desktop of mobile, geo-fencing, of zeer specifieke dagdelen. Ook in audio gaan we de technologie van Dynamic Creative Optimization (DCO) toepassen om relevanter te zijn. Dat betekent dat onderdelen van een radiospot binnenkort ook zullen kunnen aangepast worden tegenover een variabele, wat real-time multi-variabele A/B-testing mogelijk maakt. Het algoritme zal straks zelfstandig de resultaten interpreteren en de creatieve invulling optimaliseren op basis van interactie KPI’s. Het laat marketeers toe om nog korter op de bal te spelen.
Denk bijvoorbeeld niet meer in 5 OTH (5 x opportunity to hear) maar aan sequentiële spots zoals remarketing, of A/B-testing die na een korte leercurve automatisch de radiospot met de beste LTR zal verkiezen.
Stel je voor: tijdens jouw ochtendrit naar kantoor wil je het nieuws wel horen, maar de sport boeit jou niet. Je houdt van het popnieuws op Studio Brussel, de duiding op Radio 1, en de hoogtepunten uit de Peter Van de Veire Ochtendshow. Je hebt dan geen vast uitzendschema meer, maar een aanbod dat specifiek aan de luisteraar aangepast is. In de toekomst zal deze info in stukken ter beschikking van de luisteraars gesteld worden. Zo kunnen ze hun favorieten selecteren door middel van een digitale interface. Het programma leert dan bijgevolg uit de selecties van de luisteraar en verfijnt de algoritmes naar zijn keuzes
Dit opent een volledig nieuw spectrum aan mogelijkheden voor de Belgische adverteerder. In de toekomst zal er ‘dynamic ad placement’ chaptering voor advertenties zijn die toelaat dat er een persoonlijkere en relevantere reclameboodschap afgespeeld wordt. Ziet het algoritme dat je alle sportboodschappen uitsluit, dan hoef je die binnenkort ook niet meer te horen te krijgen.
AI maakt chaptering minder arbeidsintensief. Zonder AI zou het opknippen van stukken en deze tussen de verschillende streams plakken bijzonder arbeidsintensief zijn. Maar we verwachten dat de gemaakte vooruitgang op vlak van AI en spraakherkenning dit proces grotendeels zou kunnen automatiseren. De manier waarop Google Deep Learning AI gebruikt, zou een oplossing kunnen bieden hiervoor. Het systeem zou de verschillende hoofdstukken dan vanzelf kunnen herkennen en opdelen. Wanneer je die Deep Learning-laag dus naar het niveau van radio chaptering brengt, wordt het proces vanzelfsprekend een pak minder tijdsintensief, en krijg je als luisteraar jouw eigen radio-uitzending voorgeschoteld. Van one-to-many naar one-to-one.
Ook General Motors is met de eerste experimenten gestart op vlak van radiometingen. Hun in-car systemen monitoren het luistergedrag en koppelen dat vervolgens aan locaties. Daar zouden zeer lokale, hypergetargete audio-advertenties een mogelijk toekomstbeeld zijn. Net zoals de persoonlijke aanbiedingen die we online krijgen, zouden advertenties op de radio - afgestemd op de persoonlijke radio-uitzending via chaptering - dan ook meer op maat zijn van onze interesses.
Lees het volledige rapport op de website van Wijs.
Contacteer onze matchmakers voor een offerte op maat.