Marit Ginevro
Marit Ginevro
13/02/2019
Radio blijft een stevig aandeel hebben in de mediamix van Belgische adverteerders. Daar is het, samen met digitale kanalen, het enige medium dat nog elk jaar groeit. In dit artikel diepen we 10 verrassende inzichten op uit het Wijs-rapport The Future of Radio over het medium dat zichzelf alsmaar blijft heruitvinden en verrassend goed mee evolueert met elke innovatie die zich voordoet.
1. Adverteerders in België spenderen gemiddeld 13,5% van hun bruto reclamebudgetten aan het medium.

Dat ligt ver boven het Europees gemiddelde.

2. Online muziek luisteren wint elk jaar aan populariteit. 70% van de heavy streamers zijn zware radioluisteraars.

Zo is de meest beluisterde Spotify-playlist in België de MNM Top 50.

3. De komst van DAB+, de digitale opvolger van FM, voorspelt een stijging van streamingdiensten en podcasts.

Ook in Vlaanderen gaan we massaal de weg vinden naar DAB+: sinds 2018 zijn landelijke commerciële zenders ook via DAB+ te beluisteren. Momenteel tellen we 16 DAB+ zenders die een kopie van hun FM-programmatie zijn, maar er zijn ook al 9 exclusieve DAB+ kanalen.

4. Digitale radio via streaming zal in de toekomst geautomatiseerd aangekocht kunnen worden.

Digitale radio die via streams verloopt, kunnen we geautomatiseerd aankopen zoals we banners, online video of native campagnes opvolgen. Dat opent de deuren naar nieuwere, digitale technieken.

5. De toekomst van radio is efficiënter en beter getarget.

Nieuwe KPI’s zoals de LTR (listen-through ratio), de targetability (percent op doelgroep), enkel bereikbaar zijn op desktop of mobile, geo-fencing, of zeer specifieke dagdelen. Ook in audio gaan we de technologie van Dynamic Creative Optimization (DCO) toepassen om relevanter te zijn. Dat betekent dat onderdelen van een radiospot binnenkort ook zullen kunnen aangepast worden tegenover een variabele, wat real-time multi-variabele A/B-testing mogelijk maakt. Het algoritme zal straks zelfstandig de resultaten interpreteren en de creatieve invulling optimaliseren op basis van interactie KPI’s. Het laat marketeers toe om nog korter op de bal te spelen.

6. Digitale radio zal de deur openen voor sequentiële spots zoals het opzetten van remarketingcampagnes.

Denk bijvoorbeeld niet meer in 5 OTH (5 x opportunity to hear) maar aan sequentiële spots zoals remarketing, of A/B-testing die na een korte leercurve automatisch de radiospot met de beste LTR zal verkiezen.

7. Chaptering is coming.

Stel je voor: tijdens jouw ochtendrit naar kantoor wil je het nieuws wel horen, maar de sport boeit jou niet. Je houdt van het popnieuws op Studio Brussel, de duiding op Radio 1, en de hoogtepunten uit de Peter Van de Veire Ochtendshow. Je hebt dan geen vast uitzendschema meer, maar een aanbod dat specifiek aan de luisteraar aangepast is. In de toekomst zal deze info in stukken ter beschikking van de luisteraars gesteld worden. Zo kunnen ze hun favorieten selecteren door middel van een digitale interface. Het programma leert dan bijgevolg uit de selecties van de luisteraar en verfijnt de algoritmes naar zijn keuzes

8. Chaptering voor advertenties is coming.

Dit opent een volledig nieuw spectrum aan mogelijkheden voor de Belgische adverteerder. In de toekomst zal er ‘dynamic ad placement’ chaptering voor advertenties zijn die toelaat dat er een persoonlijkere en relevantere reclameboodschap afgespeeld wordt. Ziet het algoritme dat je alle sportboodschappen uitsluit, dan hoef je die binnenkort ook niet meer te horen te krijgen.

9. Wanneer de Deep Learning AI-laag naar het niveau van radio chaptering gebracht wordt, zullen luisteraars hun eigen radio-uitzendingen voorgeschoteld krijgen

AI maakt chaptering minder arbeidsintensief. Zonder AI zou het opknippen van stukken en deze tussen de verschillende streams plakken bijzonder arbeidsintensief zijn. Maar we verwachten dat de gemaakte vooruitgang op vlak van AI en spraakherkenning dit proces grotendeels zou kunnen automatiseren. De manier waarop Google Deep Learning AI gebruikt, zou een oplossing kunnen bieden hiervoor. Het systeem zou de verschillende hoofdstukken dan vanzelf kunnen herkennen en opdelen. Wanneer je die Deep Learning-laag dus naar het niveau van radio chaptering brengt, wordt het proces vanzelfsprekend een pak minder tijdsintensief, en krijg je als luisteraar jouw eigen radio-uitzending voorgeschoteld. Van one-to-many naar one-to-one.

10. Geotargeting is coming. Lokale, hypergetargete audio-advertenties op de radio, afgestemd op de persoonlijke radio-uitzending via chaptering, zullen dan ook beter op maat van de interesses van de luisteraar zijn.

Ook General Motors is met de eerste experimenten gestart op vlak van radiometingen. Hun in-car systemen monitoren het luistergedrag en koppelen dat vervolgens aan locaties. Daar zouden zeer lokale, hypergetargete audio-advertenties een mogelijk toekomstbeeld zijn. Net zoals de persoonlijke aanbiedingen die we online krijgen, zouden advertenties op de radio - afgestemd op de persoonlijke radio-uitzending via chaptering - dan ook meer op maat zijn van onze interesses.

Zin om je verder te verdiepen in The Future of Radio van Wijs?

Lees het volledige rapport op de website van Wijs.

Interesse in adverteren via radio?

Contacteer onze matchmakers voor een offerte op maat.