Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
25/02/2022
Live radio, digitale radiozenders, muziekstreamingdiensten, podcasts, ,... De audiomarkt is in volle evolutie. Dat blijkt uit de Audio Time Study die de audioconsumptie van de Belgen in kaart brengt. Veerle Hellemans, Head of Market Intelligence bij Var, zet 5 bevindingen op een rij.

De studie CIM Audio Time 2021 brengt de audioconsumptie in België in kaart d.m.v. een online bevraging bij 3.457 Belgen (12-74 jaar) in de periode 25/10/21-30/12/21. Het onderzoek is uitgevoerd door Ipsos.

Wat valt op in Vlaanderen?

1. Live radio neemt met 70% het grootste aandeel van de audiotijd van de Vlaming in

Er is een duidelijk generatieverschil:

  • Bij –25-jarigen is live radio goed voor ongeveer 30% van de audiotijd.
  • Bij 55-plussers schommelt de live audiotijd rond 90%.
Block image

2. De Vlaming luistert vooral tijdens de weekdagen, thuis, op het werk en in de wagen

De Vlaming luistert vooral tijdens weekdagen naar audio (gemiddeld 325 minuten per dag) en doet dat vooral thuis. Luisteren op het werk of school komt op de tweede plaats. Op de derde plaats komt luisteren in de wagen.

Block image

3. Podcasts bedragen 2% van de totale audiotijd van de Vlaming

Podcasts omvatten een beperkt aandeel van 2% van de totale audiotijd van de Vlaming.

Bij 18- tot 24-jarigen en 25- tot 34-jarigen is dat aandeel het grootst, met respectievelijk 7% en 6% van de totale audiotijd.

Block image

4. 15% van de audiotijd wordt ingenomen door muziekstreaming

Muziekstreaming is vooral bij -24-jarigen populair, waar het meer dan 30% van de audiotijd omvat.

Block image

5. Het radiotoestel is hét luisterdevice bij uitstek voor 35+

Bij jongere generaties is de smartphone dominant.

Block image

Wil je ook je merk boosten met audio in je mediaplan?

Neem contact op met ons voor meer informatie.