Een geslaagd creatief project komt niet uit de lucht vallen. Als Manager Creative Partnerships is het de taak van Sam om zenders en partners op één lijn te krijgen.
→
In tegenstelling tot een klassieke tv-spot, hangt een sponsorship vast aan een programma en moet er dus mee verweven zijn. Een duidelijke, creatieve link tussen jouw merk en het programma is nodig om het sponsorship succesvol te laten zijn.
Je wil bewijzen? We gaan even dieper in op enkele resultaten van onderzoeksbureaus House51 en YouGov in opdracht van Thinkbox.
De persoonlijke band tussen een kijker van een gesponsord tv-programma en het merk dat dit tv-programma sponsort ligt gemiddeld 53% hoger dan die van een niet-kijker. Door dit ‘merkverbinding-effect' gaan kijkers denken dat het merk beter bij hen past.
Sponsoringcampagnes met een creatieve ‘fit’ zijn veel effectiever dan campagnes waarbij het merk en het tv-programma minder goed bij elkaar passen. Creativiteit is hierbij zeer belangrijk.
De merkbekendheid van sponsormerken stijgt dankzij het bereik en de frequentie van de sponsoring van een tv-programma. Dat effect is extra sterk voor minder bekende merken.
Een partnership met een tv-programma verhoogt de perceptie van kwaliteit. Kijkers ervaren sponsorende merken als kostbaarder, succesvoller en populairder.
Uit de onderzoeken blijkt dat merken van sponsorships die langer dan drie jaar duren veel beter scoren dan gelijkaardige merken in korte partnerships (korter dan één jaar).
Met welk VRT-programma heeft jouw merk een match? Zoek het samen met onze matchmakers uit en sla de handen in elkaar voor een doeltreffend sponsorship.