Tv-kijkers houden van hun favoriete programma’s. Sponsor jij zo’n tv-programma? Dan deel je ongetwijfeld mee in deze liefde van de kijker. Dit wijzen enkele recente onderzoeken uit. Lees hier hoe je kan scoren met sponsoring op tv.

In tegenstelling tot een klassieke tv-spot, hangt een sponsorship vast aan een programma en moet er dus mee verweven zijn. Een duidelijke, creatieve link tussen jouw merk en het programma is nodig om het sponsorship succesvol te laten zijn.

De meerwaarde van sponsorships

Je wil bewijzen? We gaan even dieper in op enkele resultaten van onderzoeksbureaus House51 en YouGov in opdracht van Thinkbox.

1. Een sponsorship schept een band

De persoonlijke band tussen een kijker van een gesponsord tv-programma en het merk dat dit tv-programma sponsort ligt gemiddeld 53% hoger dan die van een niet-kijker. Door dit ‘merkverbinding-effect' gaan kijkers denken dat het merk beter bij hen past.

2. Een sterke match leidt tot betere resultaten

Sponsoringcampagnes met een creatieve ‘fit’ zijn veel effectiever dan campagnes waarbij het merk en het tv-programma minder goed bij elkaar passen. Creativiteit is hierbij zeer belangrijk.

3. Sponsorships boosten naamsbekendheid

De merkbekendheid van sponsormerken stijgt dankzij het bereik en de frequentie van de sponsoring van een tv-programma. Dat effect is extra sterk voor minder bekende merken.

4. ​Tv-sponsoring staat voor kwaliteit

Een partnership met een tv-programma verhoogt de perceptie van kwaliteit. Kijkers ervaren sponsorende merken als kostbaarder, succesvoller en populairder.

5. Sponsorships werken nog beter op lange termijn

Uit de onderzoeken blijkt dat merken van sponsorships die langer dan drie jaar duren veel beter scoren dan gelijkaardige merken in korte partnerships (korter dan één jaar).

Met welk VRT-programma heeft jouw merk een match? Zoek het samen met onze matchmakers uit en sla de handen in elkaar voor een doeltreffend sponsorship.


Tags Video Research