14/03/2018
Tv-kijkers houden van hun favoriete programma’s, zo wijst recent onderzoek uit. Lees hoe je kan scoren met tv-sponsoring.
→Veel adverteerders die zich vandaag verplicht voelen om op de kar van de digitale media te springen, maken daar geen extra budget voor vrij. Ze besteden gewoon minder aan traditionele media. Bain vraagt zich al een tijdje af of een daling van de investeringen in radio en televisie de effectiviteit van de campagne soms niet in het gedrang brengt. Met dit onderzoek hoopt het bureau dat vermoeden beter te kunnen onderbouwen.
Een goede mediastrategie draait enerzijds om reach en anderzijds om repeat.
Deze strategie van reach and repeat is geen of-of-verhaal, maar een en-en. Wie enkel inzet op bereik, gaat verloren in de massa. Wie te hard focust op herhaling, preekt voor eigen kerk en wint geen nieuwe klanten.
Uit het onderzoek van Bain & Company blijkt de sterkte van een campagne te liggen in de combinatie van bereik én herhaling. Klassieke media scoren hoog op bereik en herkenning. Digitale media lenen zich dan weer perfect om met gerichte boodschappen te focussen op een specifieke doelgroep. Dé sleutel tot merkherkenning is echter herhaling.
In het onderzoek bedraagt de campagneherinnering bij online video ongeveer 30%, terwijl tv-reclame meer dan het dubbele haalt. Zo heeft de consument altijd een aantal luisterbeurten nodig om een spot aan het juiste merk te kunnen linken.
De aankoopintentie is echter het grootst als de doelgroep veelvuldig via verschillende mediatypes wordt bereikt. Een slimme combinatie van traditionele en digitale media kan tot 80% van de consumenten aanzetten tot een effectieve gedragsverandering.
Het evenwicht tussen reach en repeat bepalen is een kunst op zich. Veel hangt van wat je campagnedoelstellingen precies zijn. Laat je daarom altijd bijstaan door professionals. Onze medewerkers gaan samen met jou op zoek naar de perfecte mediamix om tot de beste resultaten te komen.