Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
26/03/2019
Naar jaarlijkse gewoonte worden tijdens de UMA day de winnaars van YMCE, dé competitie voor jonge mediaspecialisten, bekendgemaakt. Dit jaar ging de titel naar Elise Cogels (Folle Comm) & Tom Borri (Wavemaker).

Geen competitie zonder briefing. Die werd tijdens deze editie van de YMCE – wat staat voor Young Media & Channel Experts – Strategy gegeven door Frédéric Gennart, Country Media Manager van IKEA

Voor Gennart was het een aangename kennismaking met dé competitie voor jonge mediaspecialisten: “Je voelt dat de deelnemers nieuw zijn in het mediavak. Ze komen met out-of-the-box ideeën. Zeer verfrissend. En tegelijk inspirerend. Want elk team legt andere accenten. Vanuit mijn rol was het dus een zeer interessante dag.”

Rudi Janssens treedt Gennart bij. De Sales Director van Var maakt al sinds de start van YMCE deel uit van de jury. “Elk jaar sta ik versteld van het professioneel niveau van de teams”, zo zegt hij. “Jonge mensen met pakweg een drietal jaren ervaring bij een media agency die na een briefing van een adverteerderscase, en na een 6-tal uren voorbereiding, een mediastrategie uitwerken voor een klant waar ze tot de dag voordien nog nooit voor hadden gewerkt. Dat alleen is al een geweldige verdienste. En dan jouw case nog moeten verdedigen voor een jury van experten op verschillende terreinen, dat getuigt van maturiteit, zeker in onze mediawereld die de laatste jaren toch wel erg complex is geworden.”

Digital natives, maar niet enkel dat

Tijdens de jurering viel naar verluidt vooral de complementaire expertise op. “Het klopt absoluut niet dat jongeren enkel de digitale kanalen beheersen”, is Frédéric Gennart duidelijk. “De ene is al wat sterker in digital, de andere in traditionele media.”

Maar dat de kennis over digital er is, was wel duidelijk. Rudi Janssens: “Dit is de eerste generatie digital natives die nu ook een consultancy-opdracht vanuit de media agencies krijgt naar marketeers. En die capaciteiten hebben ze als geen ander; perfect op de hoogte van alle sociale mediaplatformen, van de nieuwste advertentiemogelijkheden op Pinterest tot die van Waze. Ik was ook aangenaam verrast om te zien hoe de jongeren een voor IKEA ROI-driven medium als radio naadloos combineren met digitale touchpoints.”

Samenwerken met een onbekende

De beraadslaging leidde tot 3 genomineerde teams: Dieter Vits (Publicis Media) & Gaetan Meert (Blue2Purple), Jessica De Jaegere (Space) & Tim Van Acker (Havas), en Elise Cogels (Folle Comm) & Tom Borri (Wavemaker).

Laatstgenoemd team was waarschijnlijk het meest opvallend: een Digital Integration Advisor (Tom), die samen met een eventorganisatrice (Elise) aan de slag gaat. Voor Elise Cogels was het een zeer leerrijke ervaring. “Ik wist niet hoe media-aankoop exact werkt, kende de verschillen in mediagedrag tussen het Noorden en het Zuiden van het land niet echt en was niet vertrouwd met de Brand Media Monitor”, zegt ze. “Het moge duidelijk zijn dat ik veel heb bijgeleerd. Gelukkig was het een briefing van IKEA, een merk dat ik goed ken.”

Tom Borri onthoudt dan weer het samenwerken met iemand die je de dag ervoor nog niet kende. “Dat was een challenge, maar ik heb er veel van opgestoken. Daarnaast was het ook interessant te focussen op alle mogelijke media.”

Kortom, een ervaring waar zowel deelnemers als juryleden wat aan hadden.