Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
25/03/2019
Gepersonaliseerde reclame drie keer nauwkeuriger maken dan traditionele websiteanalyse? Het kan. Predicube, een Belgische spin-off van de Universiteit Antwerpen en iMinds, analyseert surfgedrag met nieuwe algoritmes.

Met die unieke kennis kunnen campagnes vervolgens heel specifiek en exclusief getarget worden. Een Europees alternatief voor Google en Facebook dus. Alleen: met veel meer privacygaranties. Niet onbelangrijk in tijden van GDPR.

Van targeted advertising naar predictive targeting

In de juiste context adverteren is de meest klassieke vorm van targeting. Denk: klassieke banners plaatsen op webpagina’s . Intussen zijn we in staat om targeting te verfijnen met socio-demografische gegevens (bv. ‘Ik wil enkel mannen boven 40 jaar bereiken’). Behavorial targeting introduceerde targeting op basis van gedrag (bv. ‘Ik wil mensen bereiken die wekelijks minstens 5 keer een sportsite bezoeken’). Predictive targeting gaat nog een stap verder: de data verbeteren de resultaten. We gaan dus niet langer zelf opleggen wie getarget moet worden. Een algoritme vertelt ons welke personen waarschijnlijk in onze boodschap geïnteresseerd zullen zijn.

Hoe werkt het?

Een systeem van slimme algoritmes detecteert actalikes. Patronen in het profiel van gekende klanten en de webpagina's die deze personen bezoeken, worden gedetecteerd. Lees je bijvoorbeeld een artikel over het autosalon, zoek je info over groene stroom en wil je meer weten over de lage emissiezone in steden? Dan ben je waarschijnlijk ook receptief voor boodschappen van hybride merken. Of ziet een automerk dat hun site vooral wordt bezocht door mannen boven de 40, die bovendien ook regelmatig sportsites bezoeken? Dan ontstaat daaruit een nuttige koppeling die helpt om campagnes specifieker te targetten. Op die manier verhogen doorklikratio’s tot 300%.

Hoe zit het met privacy?

Interesses worden voorspeld op basis van cookies van de laatste 30 dagen. Gegevens worden dus niet meer eindeloos bijgehouden, Predicube maakt zich sterk dat de maximale bewaartijd 60 dagen is. Het bezoek aan een website van een klant wordt bovendien gekoppeld aan het gecombineerde surfgedrag van een aantal inhoudsrijke websites, vooral van mediabedrijven. Je surfgedrag op het hele internet wordt dus niet bijgehouden. En sowieso moeten surfers nog steeds third party cookies toelaten en via de cookie policy toestemming geven om getrackt te worden. Geen toestanden dus waar via achterpoortjes of banners gedrag alsnog wordt getrackt.

Meer weten?

Op www.predicube.com lees je alles over hoe je de algoritmes van predictive targeting efficiënt kan inzetten in jouw campagnes.