Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
21/02/2024
Vandaag deelt het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de resultaten van de meest recente meting van het radiolandschap in België, gebaseerd op de huidige golf september-december 2023. Wekelijks luisteren 90% van alle Vlamingen naar radio. In dit artikel zoemen we in op de mediaplanningsgolf van januari tot en met december 2023 (Noorden, ma-zo 6-22u). 

Internetgebruik en DAB+ floreren

  • Het luisteren naar radio via internet blijft stijgen, waar in 2023 al 26% (12+) van het radioluisteren in Vlaanderen via internet plaatsvindt. Bij jongere doelgroepen (18-34) wordt zelfs een derde (33%) van de radiotijd via internet beluisterd. 
     
  • DAB+ zenders MNM Hits, De Tijdloze, Radio2 Bene Bene en One World Radio tonen indrukwekkende groei ten aanzien van 2022 met respectievelijk +21%, +52%, +54% en +15% in weekbereik (12+). 

Studio Brussel blijft scoren

  • Studio Brussel zet haar groei voort en kan nu al voor de vierde individuele meting op rij een stijging in marktaandeel noteren, zowel op totaal 12+ als binnen de doelgroep 18-54. 
     
  • Met 680.000 luisteraars per week binnen de doelgroep 18-54 toont Studio Brussel aan dat haar vernieuwde aanpak aanslaat.

Sterk Var-aanbod en -marktleiderschap

  • Var heeft sinds januari een indrukwekkend marktaandeel van 57% met haar uitgebreide aanbod binnen de totale luistermarkt (Noorden 12+). 
     
  • In de doelgroepen 18-64 en 18-54 blijft Var sterk aanwezig met respectievelijk 51% (cumul) en 47.5% marktaandeel. 
     
  • Sinds eind september 2023 is Nostalgie+ ook op FM terug te vinden, wat resulteert in een opmerkelijke stijging van 84% in weekbereik ten opzichte van een jaar geleden (162K, 12+). 

Alle cijfers zijn gebaseerd op CIM RAM Jan-Dec 2023, North, Mon-Sun, 6-22u, tenzij anders vermeld. Waar vergeleken wordt met 2022, is dit op basis van CIM RAM Jan-Dec 2022, North, Mon-Sun, 6-22u. 

Download de CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers
Var_Infographic_CIM_NL_Februari2024
Download