Anaïs  Tack
Anaïs Tack
Head of Digital
22/05/2024
Podcasts winnen aan populariteit. Ook VRT biedt een breed gamma aan kwalitatieve podcasts. Wist je dat 13% van de 12-34-jarigen de Sporza-voetbalpodcast 90 minutes kent en 1,9% minstens één keer heeft geluisterd? HR-dienstverlener Securex ontdekte waarom podcastponsoring perfect past in hun mediaplan.  

Podcasts bereiken een commercieel interessante doelgroep

Meer dan 39%* van de Belgen luistert naar podcasts, een cijfer dat jaarlijks nog stevig toeneemt. De grootste groei zit bij de leeftijdsgroep 25-45: de helft van de Belgen jonger dan 45 luistert naar podcasts. Die jonge generatie is voor veel adverteerders een gegeerde doelgroep. 

Securex, officiële supporter van ondernemers

Securex, een gevestigde HR-dienstverlener in het Belgische ondernemerslandschap, gelooft dat teamspirit, respect en geëngageerde collega’s het verschil maken in een bedrijf, net als in het professionele voetbal. In een context van teamsport op hoog niveau waar uitdagingen, werk- en spelvreugde elkaar vinden, zijn er veel parallellen met de bedrijfswereld. Of je nu een bedrijf leidt of een voetbalploeg coacht: succes kan je enkel bereiken door het beste te halen uit elk individu in je team, met leiderschap als belangrijkste hefboom.

90 minutes, dé voetbalpodcast van Sporza

Wie alleen iets van voetbal kent, kent niets van voetbal. Gilles De Coster, Filip Joos, Daan Heymans, Sam Kerkhofs en Gilles Mbiye-Beya praten in de podcast 90 minutes honderduit over voetbal. De reeks kan rekenen op een bijzonder aandachtige doelgroep die wekelijks trouw op de afspraak is. 90 minutes kan rekenen op gemiddeld 424.000 podcaststarts per episode, verspreid over al deze luisterplatformen heen. Met andere woorden: een bijzonder interessante aanvulling op het mediaplan van Securex.  

Securex loopt mee in de aankondigingsspot van 90 minutes die 8 maal per week kan beluisteren op Radio 1, Studio Brussel en MNM. De preroll “Securex, officiële supporter van ondernemers en van de Pro League” verschijnt bij de start van elke podcastaflevering en loopt via VRT MAX, Apple Podcasts en Spotify.  

Podcasts garanderen een kwalitatieve context

De Tribune, De Bourgondiërs, De wereld van Sofie, de succesvolle VRT-podcasts schieten als paddenstoelen uit de grond. De reeksen behoren tot de meest beluisterde en werden al regelmatig bekroond. Met 66%* scoort het medium opvallend hoog op betrouwbaarheid. Luisteraars luisteren gericht en aandachtig, wat zorgt voor hoge impactcijfers en dito attentiewaarden. Een ideale adverteerderscontext!

Podcasts bieden exclusiviteit

Wist je dat je als adverteerder een selectie aan VRT-podcastsreeksen kan sponsoren? Sport, muziek, actua en fictie… wat je domein ook is, er bestaat een reeks die een ideaal kader vormt voor je boodschap. Per podcastreeks is er plaats voor één adverteerder, je merk geniet dus volledige exclusiviteit. Pre- en postrolls worden aangevuld met audioboards op radio, bovendien blijven podcasts lange tijd beschikbaar én leggen ze hoge terugluistercijfers voor. Dat maakt podcastsponsoring zowel kwalitatief als kwantitatief bijzonder interessant. 

Meer weten over podcastsponsoring?

Vertel ons wat jouw ideale adverteerderscontext is, we zoeken graag naar de juiste match. 

 

*Bron: The Power of podcasts 2023. Onderzoek Ipsos in opdracht van Trustmedia