16/04/2024
De TRIXXO Group, gespecialiseerd in huishoudhulp en uitzendwerk, is een snelgroeiend en energiek bedrijf dat dit voorjaar de krachten bundelde met al even energieke merken: Radio2 en MNM.
→Heb je geen idee waarover ik het heb? Beluister hier de song:
Artificiële Intelligentie zit al diep in ons leven en onze sector verweven. Veel stemmen op onze Instagram-feed zijn artificieel en ook op de komende awardshows zullen weer veel casefilms van een artificiële Engelse stem voorzien zijn (laten we hopen dat agency’s een DeepL-account hebben). Dat AI ook zal doorzetten in audioreclame is enkel een kwestie van tijd.
AI is een ideale tool om maquettes te maken of ideeën uit te proberen. Maar als mens en bij uitbreiding als merk wil je toch een ander mens ontroeren, verwonderen, verleiden? Onze communicatie werkt op zoveel andere vlakken dan alleen maar op de digitale analyse van het frequentiespectrum. Wat met intonatie, emotie, gelaagdheid in een stem? Wat met zotte creatieve concepten als "Hé Devos, Ja Lemmens” of “Mannekes…”? Die ideeën zullen altijd blijven komen van mensen met een hoek af. Oordeel vooral zelf: dit is een voor Devos & Lemmens geschreven spot door ChatGPT, gemaakt met Udio. Raakt het evenveel?
Dat is de insteek van Centre for Humane Technology. Hun belangrijke werk bestaat erin om technologie in te zetten voor verbinding en welzijn. Die missie kan ik volledig onderschrijven. Waarom zouden we onze creativiteit in handen leggen van een machine? Artificiële intelligentie kan onze sector wel vooruithelpen ‘onder de radar’. Zoals StaffPad dat doet, de tool op mijn iPad waarmee ik muziek schrijf en waar AI ingezet wordt om mijn geschreven krabbels om te zetten in muzieknotatie. Maar waar de compositie volledig vanuit mezelf komt.
Net zoals vroeger de technologie voor de stoomtrein en de weefmachine de wereld op z’n kop zetten en alles plots sneller en makkelijker lieten gaan voor mensen. Maar dan een beetje complexer.
Truly yours,
Peter Baert
Raygun