Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
09/04/2024
Als reactie op de turbulente jaren op de reismarkt (Covid-19, oorlog Oekraïne, bikkelharde prijsconcurrentie, …), koos Sunweb ervoor om het over een andere boeg te gooien. Weg met de focus op prijs, hallo emotie. Deze verandering in strategie bleek een schot in het roos. Via een slimme mediamix en het concept ‘Liefde voor vakantie’ veroverde Sunweb het hart van de consument. Yf Brodala, Brand & Media Strategist Sunweb Group, licht toe. 

Verandering van koers

Sinds de covidjaren stelden zowat alle touroperators zich op als expert in hun vak, waardoor naast de prijs er nog weinig onderscheid was om voor een bepaalde organisatie te kiezen. Om uit deze impasse te geraken gooide Sunweb haar positionering om door anders te gaan communiceren met haar publiek. “In plaats van 'Wij weten wat jij nodig hebt' (rol van expert) krijgt het gesprek een andere invalshoek met 'Wij begrijpen dat jouw vakantie uniek is en willen bijdragen aan blijvende mooie herinneringen.' Door het discours te veranderen, maakten we de switch van prijs naar emotie, ofwel van ‘hard’ sales naar ‘heart’ sales”, aldus Yf Brodala, Brand & Media Strategist van Sunweb Group. 

Sunweb Manifesto: Liefde voor vakantie

Uit deze koerswijziging ontstond het Sunweb-manifesto, genaamd 'Liefde voor vakantie'. “We wilden we het publiek laten dromen van vakantie en tegelijkertijd ook een antwoord geven op diepere vragen, zoals 'waarom we graag op vakantie gaan en wat een organisatie daarin kan betekenen.' We hebben daarom bewust gekozen voor radio. Reizen gaat over verhalen, momenten, herinneringen, en bovenal, emoties. En juist dat kun je met een radiospot haarscherp voor de geest halen. In plaats van prijzen af te roepen, hebben we getracht verhalen op te roepen”, vertelt Yf Brodala. De geniale sonic branding van Madonna's hit 'Holiday', waarvoor Sunweb speciale rechten verwierf, ondersteunt het geheel en maakte de boodschap nog krachtiger. 

Een sterke mediamix met radio als drijvende kracht

De campagne werd in december 2022 gelanceerd met radio in de hoofdrol, aangevuld met 5"-billboards op televisie in prime time en online bannering op oa. VRT MAX. Zo hoorden mensen ’s ochtends de spot op de radio en zagen ze ’s avonds Sunweb op tv. “Door een samenspel van klassieke spots, sponsoring en creative partnership-activaties zoals ‘Ode aan vakantie’ op Radio2 en ‘De Wekker’ en ‘Snowcase’ op Studio Brussel slaagde Sunweb om ook op een andere manier tot bij de consument te komen”, aldus Yf Brodala.

De resultaten in vergelijking met 2022 zijn indrukwekkend. “We zagen in 2023 een enorme stijging van merkvoorkeur (+45%) en brand awareness (+76%) door de combinatie van storytelling met een sterke sonic branding. In de cijfers zien we duidelijke effecten van de campagne met een stevige uplift in web traffic en verkoop.”

Ook jouw merk doen opstijgen met radio?

Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.