05/04/2024
De digitale evolutie zit in stroomversnelling, maar niet iedereen houdt gelijke tred. Met de 'Digitale Duik' zorgen we ervoor dat alle Vlamingen mee zijn!
→Sinds de covidjaren stelden zowat alle touroperators zich op als expert in hun vak, waardoor naast de prijs er nog weinig onderscheid was om voor een bepaalde organisatie te kiezen. Om uit deze impasse te geraken gooide Sunweb haar positionering om door anders te gaan communiceren met haar publiek. “In plaats van 'Wij weten wat jij nodig hebt' (rol van expert) krijgt het gesprek een andere invalshoek met 'Wij begrijpen dat jouw vakantie uniek is en willen bijdragen aan blijvende mooie herinneringen.' Door het discours te veranderen, maakten we de switch van prijs naar emotie, ofwel van ‘hard’ sales naar ‘heart’ sales”, aldus Yf Brodala, Brand & Media Strategist van Sunweb Group.
Uit deze koerswijziging ontstond het Sunweb-manifesto, genaamd 'Liefde voor vakantie'. “We wilden we het publiek laten dromen van vakantie en tegelijkertijd ook een antwoord geven op diepere vragen, zoals 'waarom we graag op vakantie gaan en wat een organisatie daarin kan betekenen.' We hebben daarom bewust gekozen voor radio. Reizen gaat over verhalen, momenten, herinneringen, en bovenal, emoties. En juist dat kun je met een radiospot haarscherp voor de geest halen. In plaats van prijzen af te roepen, hebben we getracht verhalen op te roepen”, vertelt Yf Brodala. De geniale sonic branding van Madonna's hit 'Holiday', waarvoor Sunweb speciale rechten verwierf, ondersteunt het geheel en maakte de boodschap nog krachtiger.
De campagne werd in december 2022 gelanceerd met radio in de hoofdrol, aangevuld met 5"-billboards op televisie in prime time en online bannering op oa. VRT MAX. Zo hoorden mensen ’s ochtends de spot op de radio en zagen ze ’s avonds Sunweb op tv. “Door een samenspel van klassieke spots, sponsoring en creative partnership-activaties zoals ‘Ode aan vakantie’ op Radio2 en ‘De Wekker’ en ‘Snowcase’ op Studio Brussel slaagde Sunweb om ook op een andere manier tot bij de consument te komen”, aldus Yf Brodala.
De resultaten in vergelijking met 2022 zijn indrukwekkend. “We zagen in 2023 een enorme stijging van merkvoorkeur (+45%) en brand awareness (+76%) door de combinatie van storytelling met een sterke sonic branding. In de cijfers zien we duidelijke effecten van de campagne met een stevige uplift in web traffic en verkoop.”
Contacteer ons vrijblijvend voor een gesprek.