Het Vlaamse radiolandschap doorgelicht

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) onderzoekt het bereik van radio in België, in het algemeen en in detail per zender.

Voor het berekenen van de kracht en het bereik van radioplannen voegt het CIM de laatste 3 onderzoeksgolven bij elkaar. De luistercijfers hieronder zijn gebaseerd op zo’n gecumuleerd resultaat, meer bepaald voor de periode van 31 december 2019 tot 5 juli 2021. Bij elke publicatie van onderzoeksresultaten stelt het CIM ook een uitgebreid verslag ter beschikking met nuttige informatie over de rekrutering van de respondenten, het veldwerk, de controles en de verwerking van de gegevens. Dit ruim 100 bladzijden tellend dossier kan je raadplegen op de site van het CIM.

Bekijk de luistercijfers voor jouw doelgroep

Wekelijks luistert ...
 

  • 90,8% van de Vlamingen naar de radio.
  • 67,9% van de Vlamingen naar één of meer VRT-radio’s. 

De VRT-radio’s bereiken dus 74,8% (bijna 3 op 4) van de Vlaamse luisteraars op weekbasis. Dit is het bereik bij alle radioluisterende Vlamingen. 
 

Doelgroep 12-24-jarigen:
 

  • 84,9% luisteren wekelijks naar de radio, 62,2% luistert dagelijks naar één of meer VRT-radio’s.
  • 58,9% luisteren dagelijks naar de radio, 34,2% luistert dagelijks naar één of meer VRT-radio’s.

Bron: CIM RAM Noorden, mediaplanningsgolf jan’20-jun’21, ma-zo, 6-22u.



Hieronder vind je voor alle radiomerken in België het weekbereikmarktaandeel en de luisterdichtheid op verschillende doelgroepen. 

Weekbereik

Marktaandeel

Luisterdichtheid (of Rating of bereik van een gemiddeld reclameblok ma-zo, 6-22u)