Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
01/02/2018

De luistercijfers liegen er niet om: podcasts zijn hot. In Amerika, maar ook in Vlaanderen is de opmars niet te stuiten. Wat is het verschil tussen een podcast en klassieke radio? En wat betekent dat voor jou als adverteerder?

  • Het grote onderscheid tussen een podcast en klassieke radio is de draagwijdte. Radio is en blijft een massamedium. Een podcast is een persoonlijke en intieme ervaring.

  • Een podcast brengt meer creatieve vrijheid met zich mee. Te veel of te weinig tijd bestaat niet. En ook het format ligt niet vast. De maker maakt alle beslissingen zelf.

  • Podcasts hebben een langere levensduur dan radio. Sommige podcasts worden jaren na hun release nog steeds opgepikt en gedeeld. Radio is vergankelijker: je luistert nu of je luistert niet.

  • Een podcast duldt geen afleiding. Luisteraars zijn één en al oor. Door middel van storytelling en geluid wordt een fictieve droomwereld tot leven gewekt.

  • Podcasts zijn een nichemedium. Vaak wordt één onderwerp tot op het bot uitgespit. Bedoeling is vooral om de juiste luisteraars te bereiken. En net dat maakt het voor adverteerders heel interessant.

  • In een podcast is geen tijd voor lange reclameblokken. Dat haalt de vaart uit het programma. Daarom wordt vaak voor een exclusieve samenwerking gekozen. De advertenties zijn minder geformatteerd en worden in de uitzending verwerkt.

Nieuwsgierig wat podcasts voor jouw merk kunnen doen?

Podcasts zijn niet langer de new kids in town. De hoge kwaliteit van de producties zorgen ervoor dat het een volwassen medium is. En ook adverteerders springen mee op de kar.
 
✓ Heel wat podcasts kunnen rekenen op een trouwe schare fans.
✓ Adverteerders bereiken een relevant en specifiek nichepubliek.
✓ Het merk kan een inhoudelijke bijdrage leveren aan het verhaal.
 
Benieuwd naar de mogelijkheden van podcasts voor jouw merk of campagne? Neem contact met ons op.