Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
17/11/2020
Dit recente onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid toont aan dat 38% van het totale radioluistervolume digitaal gebeurt via DAB+, internet of digitale tv. Vorig jaar was dat nog 26%. Het atypische jaar 2020 en de ophokplicht blijken daar voor iets tussen te zitten.

In de eerste 3 weken van de eerste lockdown werden Radio 1, Radio 2, Klara, Studio Brussel en MNM 36% meer geconsumeerd/geraadpleegd/beluisterd via de eigen apps en sites*.

Els Van de Sijpe, manager Radio VRT: “De kansen die de digitalisering ons biedt laten ons toe om in te zetten op een sterke live beleving van radio via DAB+ als opvolger van FM. Via de vele mogelijkheden van het internet kunnen we ons publiek nog beter bedienen, met digitale streams in Radioplayer en in onze apps, zoals de Radio 1 Lage Landenlijst of Stubru De Tijdloze. Deze week lanceerden we de nieuwe MNM-app, vorige week kreeg de app Studio Brussel al een digitale update.”

(*) Adobe Analytics: unieke streamers via de eigen VRT-sites en -apps in de periode 9 - 29 maart 2020 vergeleken met de periode 1 januari - 8 maart 2020: we gebruiken 9 maart als startpunt omdat toen (o.a. door de lockdown van Italië) de ernst duidelijk werd en de discussie over maatregelen in België op gang kwam.

Grootste groei bij een jonger publiek

Luisteren naar de radio via het internet stijgt van 12% naar 14%, met een grotere groei bij een jonger publiek (12-24 jarigen), terwijl luisteren via digitale tv stabiel blijft op 6%. Meer dan de helft van de Vlamingen (53% vs 39% in 2019) weet ondertussen wat DAB+ is en die spontane kennis stijgt binnen alle leeftijdsgroepen (12 jaar tot 55+).

De Week van de Digitale Radio

Van 16 tot 22 november, tijdens de Week van de Digitale Radio, geven alle VRT-radiozenders speciale aandacht aan de kwaliteit en voordelen van DAB+.

Meer weten?

Bekijk het volledige rapport van Ipsos.