nl
Richtlijnen radioreclame in soldenperiode
Solden- en sperperiodes in België
Soldenperiodes
Er zijn in België twee soldenperiodes:
- Wintersolden: jaarlijks van 3 tot en met 31 januari
- Zomersolden: jaarlijks van 1 tot en met 31 juli
Goed om te weten:
- De soldenperiode begint een dag vroeger wanneer 3 januari of 1 juli op een zondag valt.
- In uitzonderlijke omstandigheden zoals corona kunnen de solden verschuiven naar een andere periode.
- Alle sectoren mogen tijdens de soldenperiode in hun communicatie termen als ’solden’, ‘koopjes’ of ‘opruiming’ gebruiken. Bv “Het zijn nu koopjes in onze afdeling slaapkamers”.
Sperperiodes
Een sperperiode is de maand die voorafgaat aan het begin van de winter- en zomersolden.
- Sperperiode winter: jaarlijks van 3 december tot en met 2 januari
- Sperperiode zomer: jaarlijks van 1 juni tot en met 30 juni
Goed om te weten:
- Wanneer de solden een dag vroeger starten, start de sperperiode ook een dag vroeger.
Sectoren:
- Alle sectoren mogen tijdens de sperperiode termen als ’solden’, ‘koopjes’ of ‘opruiming’ op voorwaarde dat de begindatum van de soldenperiode wordt vermeld. Bv ‘solden bij kledingwinkel X vanaf 1 juli’ of ‘solden vanaf morgen bij meubelwinkel Y’.
- Alle sectoren mogen tijdens de sperperiode kortingen aankondigen, met uitzondering van de sectoren kleding, lederwaren en schoenen. Bv “20% korting op alle slaapkamers” is tijdens de sperperiode toegelaten, maar “20% korting op alle jassen” is tijdens de sperperiode verboden.”
Toegelaten tijdens de sperperiode zijn deze uitzonderingen:
- De aankondiging van een koppelverkoop, bv ‘20% korting bij aankoop van 2 stuks’ of ‘2 + 1 gratis.
- Kortingen in het kader van een occasionele handelsmanifestatie georganiseerd door of met plaatselijke verenigingen van ondernemingen (bv een braderij), maar mogen wel maximum 4 dagen per sperperiode duren (art 29, paragraaf 4 Wetboek VI).
- Een uitverkoop doen en aankondigen indien de zaak er volledig mee stopt, bv een kledingzaak die er volledig mee stopt en aan alle voorwaarden voldoet, mag tijdens de sperperiode een uitverkoop doen en aankondigen, door kortingspercentages of doorgehaalde prijzen te communiceren.
Winkels in het buitenland
De wettige soldenperiodes in het buitenland kunnen verschillen van deze in België.
Indien een winkel gevestigd in het buitenland reclame wenst te maken voor de soldenperiode die daar van toepassing is, zal Var de reclamespot niet weigeren, ook als deze overlapt met de sperperiode in België.
Meer weten?
Je vindt alle info via onderstaande links op de website van FOD economie: