Var redactie
Var redactie
22/12/2021
“Radio is the theatre of the mind: hoe zorg je dat jouw merk schittert?” Die kop in de nieuwsbrief van Focus Advertising had onmiddellijk onze volle aandacht. Copywriter Veerle Vandenbroucke geeft er tips over hoe je meer uit je radioreclame kan halen. We kunnen haar tekst volledig beamen en sharen hier graag het volledige artikel.

“Radio is misschien wel het meest visuele en interactieve medium dat er is. Geen ander medium prikkelt je visuele verbeelding zo sterk als radioreclame, ten minste — wanneer je het juist aanpakt. Bij een goede radiospot gaan de radertjes in je hoofd aan het werk om een beeld te scheppen, aan de hand van slechts een handvol geluiden, muziek en stemmen. Dat maakt radio net zo visueel, interactief en heel persoonlijk: het medium doet immers een beroep op jouw fantasie en jouw persoonlijke ervaringen om een beeld tot leven te wekken.

‘Radio is the theatre of the mind’, luidt de bekende quote. Maar hoe zorg je dat jouw merk schittert in dit ‘theater van de geest’? Wij delen 3 tips om meer uit jouw radioreclame te halen.

1. Benut de creatieve mogelijkheden van radio

Op radio is alles mogelijk: terwijl een tv-spot met pakweg vliegende draken en een veld vol Romeinse gladiatoren onbetaalbaar is, kan het wel op radio — met een behapbaar budget.

*SFX: vuurspuwende draken en een leger van schreeuwende gladiatoren*

Er kan zoveel meer in een radiospot dan een dialoog of een monoloog: denk maar aan soundscapes of eigen muziekcomposities. Een voorbeeld daarvan is de kerstspot die we maakten voor Lab 9 waar een kinderkoortje wel een heel eigen versie van ‘Stille Nacht’ zingt.

https://soundcloud.com/focusadv

Radio biedt je ook mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten of traffic te genereren. Wanneer iemand een radiospot hoort zit die persoon vaak in de auto of achter een laptop of met een smartphone in zijn hand. Allemaal ideale situaties om potentiële klanten naar jouw fysieke vestigingen of website toe te leiden.

2. Benader het medium radio eens op een innovatieve manier

Radio wordt door velen nog steeds als een traditioneel medium aanzien. Niets is minder waar. Met podcasts, audiostreamingplatforms, smart speakers en voice assistants maakte ook het medium radio de afgelopen jaren een digitale transformatie mee. Hiervan kan je als merk gebruik maken om extra touchpoints te creëren en een nieuwe beleving rond je merk te bouwen.

Denk bijvoorbeeld aan audio spots die afgestemd zijn op het moment, bijvoorbeeld gericht ‘s ochtends of ‘s avonds adverteren. Je kan de juiste playlists (relax/summer vibes/workout…) kiezen om voor de juiste blend tussen je boodschap en de muziekcontext te zorgen. Zo’n elementen dragen bij aan de memorisatie van je spots.

3. Geef je merk een audio-identiteit

Veel merken bouwen minutieus een identiteit uit op visueel vlak met moodboards, fotografiestijlen, grafiek, uitgewerkte keyvisuals, tv-spot… mooi samengevat in een visual brand guide. Alhoewel een brand guide vele vragen beantwoordt, biedt deze geen leidraad voor audio. Hoe ziet jouw merk eruit op radio? Wat met het logo? Hoe vertaal je je merkwaarden en merkpersoonlijkheid op een onderscheidende manier naar audio?

Een sterke auditieve identiteit verhoogt je herkenbaarheid, een correcte merkattributie en finaal de ROI van je radio-investeringen.

Meer weten over de mogelijkheden van audio advertising?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.