14/10/2019
We zijn visueel overprikkeld. Te veel boodschappen moeten te snel verwerkt worden. Ziedaar het commercieel potentieel van audio en de reden voor merken om sound strategisch in te zetten in hun communicatie.
→De trend: multi-sensory storytelling (MSST) is een benadering waarin verhalen niet enkel verteld worden, maar ook ervaren worden door àlle zintuigen.
De case: ‘The Cheering Trophy’ door MullenLowe Ecuador.
De Ecuadoriaanse bank Banco Pinchincha is sponsor van voetbalclub Liga de Quito. Verschillende sensoren op en naast het veld pikten de geluidsgolven van supportersgezangen op en stuurden deze gegevens tijdens de wedstrijd door naar een 3D-printer. Met deze data werd een trofee, in realtime, in 3D geprint. De actie werd vertaald in een radiospot, goed voor een Bronze Lion in use of audio technology/voice activation.
De trend: maatschappelijk of sociaal verantwoorde marketing is een vorm van communicatie waarin een adverteerder verantwoordelijkheid opneemt voor mens, milieu of maatschappij op een voor hem relevante en dus geloofwaardige manier.
De case: ‘A Shout out to my son’ door M&C Saatchi London.
The Ben Kinsella Trust is een organisatie die via campagnes en onderwijs strijdt tegen het messengeweld in Londen. Op Moederdag zonden goedgekozen radiozenders spotjes uit waarin moeders tieners opriepen om geen mes op zak te hebben. De spots werden uitgezonden op targeted underground radio-stations. Pam Myers roemt vooral de rauwe, bewust imperfecte kwaliteit van de spots.
De trend: genderneutraal taalgebruik vermijdt keuzes of verwijzingen naar mannelijke of vrouwelijke genderidentiteiten.
De case: ‘Meet Q, the first genderless voice’ door Virtue Nordic Copenhagen.
Het Deense bureau ontwikkelde, samen met Copenhagen Pride, een programma dat een genderneutrale stem produceert. Hiermee wil de organisatie inclusiviteit op de werkvloer stimuleren. Volgens Pam Myers is het een fascinerend idee dat weliswaar in deze case niet optimaal uitgewerkt werd. “Ik ben er zeker van dat we op de volgende Cannes Lions creaties zullen zien die dit idee tot een ‘next level’ uitwerken”, aldus Myers.
De trend: transparant, eerlijk en authentiek communiceren – een evidentie en trend tegelijk.
De case: Multi C Brina door GREY Ecuador.
Multi C Brina is een vitaminesupplement dat je geheugen versterkt. Het merk maakte, na de lokale verkiezingen, een reeks radiospotjes die politici herinneren aan hun beloftes. Sterk in alle eenvoud, catchy jingle, duidelijke uitvoering: heerlijk helder.