21/06/2019
Als audioliefhebber volgt Peter Baert, componist en eigenaar van studio Raygun, de radio- en autocategorie in Cannes op de voet. Dit vindt hij van de resultaten.
→Ter inspiratie neusde hij in de inzendingen voor de International Sound Awards, een organisatie van The Audio Branding Academy. Voor hem zijn dit de drie toppers.
Heerlijk verfrissende spot voor biermerk DB Export. Geen sound design, geen muziek, geen jingle, geen acteurs. Alleen: 1 stem. In tijden waarin iedereen het over alle mogelijke toeters en bellen van sonic branding heeft, is dit het bewijs dat audio ook sterk kan zijn in al zijn eenvoud.
Spot te beluisteren met een fris pintje in de hand:
Emotionele spot voor BIANCO footwear. Kan je zonder stemmen een spannende dialoog opbouwen? Luister en oordeel zelf. Met een nauwkeurig geplaatste muziekcompositie, liftbelletjes en deurgeluiden vertelt BIANCO een ultieme lovestory zonder woorden. De rol en de kracht van audio kan wat mij betreft niet beter geïllustreerd worden.
No words, just watch:
Promospotje van een Duits productiehuis voor softwarebedrijf DATEV. Voor mij de perfecte case dat audio branding niet te (post)rationaliseren is. De kracht van muziek is emotie. Maar met dit filmpje wordt alle emotie stukgemaakt door... muziek. De kille, elektronische, onpersoonlijke synthscore laat elke luisteraar koud. Ik hoor een Duitse stem die je in het Engels om de oren slaat met dure woorden. Voeg hier nog een paar goedkope oneliners aan toe (‘Writing about music is like dancing about architecture’ of ‘Sometimes evolution needs to change into revolution’) en je hebt de perfecte how not to audio-case.
Op eigen risico te beluisteren: