19/06/2019
Als audioliefhebber volgt Peter Baert, componist en eigenaar van studio Raygun, de radio- en autocategorie in Cannes op de voet. Deze inzendingen doen zijn audiohart sneller slaan.
→"4 jaar nadat ik in de radiojury zat die de Grand Prix toekende aan de Soundcloud-podcast “The Berlin Wall Of Sound” (na heel veel interne discussie), gaat de felbegeerde hoofdprijs weer naar een audiocase en niet naar een klassieke radiospot. Ook dit jaar waren de meningen verdeeld. Jurylid Pam Myers, Radio en Audio producer bij Rorschach Radio in de UK, vertelde me dat er zelfs sprake was van een heus generatieconflict bij de juryleden. Liefhebbers van de golden oldie radiospot versus de jongere generatie digital audio lovers.
Ik bevind me ergens in het midden van de standpunten. Straffe copy, casting en productie die leiden naar een sterke spot, ik kan er nog altijd ongelooflijk blij van worden. Maar als audiofreak maakt een case als Westworld het beest in mij los."
"Westworld: the Maze heeft absoluut terecht de Grand-Prix in Radio & Audio gekregen. Het was niet voor niets een van mijn favorieten onder de 900 inzendingen. Dit stemgestuurd interactief spel maakt handig gebruik van Amazon’s Alexa’s stemherkenning en brengt acteurs, audiodecors en verhaallijnen uit de reeks samen in een ronduit indrukwekkende game.
Maar eerlijk is eerlijk: mijn Belgische radiohart is niet blij dat geen enkele Belgische inzending de shortlist haalde. Trieste maar harde realiteit. We mogen echter de moed niet verliezen, ik blijf geloven dat wij als radioland sterke troeven kunnen uitspelen. We moeten verder blijven denken over dit fantastische medium en durven innoveren. Enkel zo kunnen we volgend jaar onze plaats op het internationale podium weer opeisen.”