Peter Baert
Peter Baert
21/06/2019
Peter Baert is componist en eigenaar van studio Raygun. Hij volgde in Cannes de audio- en radioinzendingen op de voet, en is verdeeld tevreden. Een van zijn favoriete audio-inzendingen wint de Grand Prix. Maar geen enkele radioprijs voor de Belgen dit jaar. “We moeten blijven innoveren en nadenken over dit fantastische medium, zodat wij als sterk radioland volgend jaar weer onze plaats op het podium kunnen opeisen.”

Grand Prix Radio & Audio - Cannes Lions

  • 2015 Soundcloud - The Berlin Wall Of Sound
  • 2016 KFC - The Every Man Meal
  • 2017 KFC - Sad Man Meal
  • 2018 Inbev - Soccer Song
  • 2019 HBO - Westworld

"4 jaar nadat ik in de radiojury zat die de Grand Prix toekende aan de Soundcloud-podcast “The Berlin Wall Of Sound” (na heel veel interne discussie), gaat de felbegeerde hoofdprijs weer naar een audiocase en niet naar een klassieke radiospot. Ook dit jaar waren de meningen verdeeld. Jurylid Pam Myers, Radio en Audio producer bij Rorschach Radio in de UK, vertelde me dat er zelfs sprake was van een heus generatieconflict bij de juryleden. Liefhebbers van de golden oldie radiospot versus de jongere generatie digital audio lovers.

Ik bevind me ergens in het midden van de standpunten. Straffe copy, casting en productie die leiden naar een sterke spot, ik kan er nog altijd ongelooflijk blij van worden. Maar als audiofreak maakt een case als Westworld het beest in mij los."

Terechte winnaar

"Westworld: the Maze heeft absoluut terecht de Grand-Prix in Radio & Audio gekregen. Het was niet voor niets een van mijn favorieten onder de 900 inzendingen. Dit stemgestuurd interactief spel maakt handig gebruik van Amazon’s Alexa’s stemherkenning en brengt acteurs, audiodecors en verhaallijnen uit de reeks samen in een ronduit indrukwekkende game.

Maar eerlijk is eerlijk: mijn Belgische radiohart is niet blij dat geen enkele Belgische inzending de shortlist haalde. Trieste maar harde realiteit. We mogen echter de moed niet verliezen, ik blijf geloven dat wij als radioland sterke troeven kunnen uitspelen. We moeten verder blijven denken over dit fantastische medium en durven innoveren. Enkel zo kunnen we volgend jaar onze plaats op het internationale podium weer opeisen.”

“We moeten blijven innoveren en nadenken over dit fantastische medium, zodat wij als sterk radioland volgend jaar weer onze plaats op het internationale podium kunnen opeisen.