Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
Chief Executive Officer
10/08/2021
In Vlaanderen zijn we verwend met een zeer sterk aanbod aan lokale, hoogkwalitatieve en gratis tv-content. Zowel VRT als de commerciële spelers investeren hier sterk , in een medialandschap waar ook internationale groepen zeer actief zijn geworden. Om gratis content te blijven aanbieden in Vlaanderen, zochten de lokale media naar mogelijkheden om hun businessmodel overeind te houden. Daarom sloegen de zendergroepen en de telecomoperatoren de handen in elkaar om een duurzaam model voor de lokale tv uit te werken.

Kijkers willen graag gratis naar hoogkwalitatieve tv-programma’s blijven kijken op Vlaamse zenders. De content van lokale spelers wordt grotendeels gefinancierd door reclame, daar waar internationale content vaak gefinancierd wordt door de kijker zelf, bv. via abonnementen (denk maar aan Netflix). Door technologische evoluties wordt de reclame doorgespoeld en droogt de financiering van dit contentmodel helaas op. Hierdoor wordt het moeilijker om sterke gratis content te blijven garanderen.

De Belgische mediaspelers onderzochten nieuwe mogelijkheden om de kijker te blijven verwennen. Het resultaat? Een duurzaam, uniform model voor tv-reclame, met gestandaardiseerde afspraken rond reclameblokken.

Wat betekent dit concreet?

Niet enkel de kijker kan zo blijven genieten van ijzersterke content, maar ook de adverteerders zullen de vruchten plukken van dit nieuwe model: de reclame voor een programma wordt unskippable, waardoor je campagnes nog effectiever worden. Concreet spreken de Belgische zenders en telecomoperatoren het volgende af:
 

  • Als je een programma na opname op je tv-box (her)bekijkt, krijg je een unskippable reclameblok van één minuut voor een programma start. Reclame tijdens het opgenomen programma, kan je net als de content doorspoelen.
     
  • Als je een programma bekijkt via herbekijk-functionaliteit, zal je reclame niet meer kunnen doorspoelen, de content wel.

Telenet start dit nieuwe model op de zenders van DPG en SBS vanaf september. Implementatie bij VRT en de Franstalige zenders volgt later dit najaar. Voor VRT zal dit gaan over billboardsponsoring op TV, BAN-boodschappen op TV, auto promo campagnes en AVOD-videoboodschappen op VRT NU. De gesprekken met Proximus zijn volop lopende.

Ook VRT ondersteunt het aangepaste tv-reclamemodel

Frederik Delaplace, CEO VRT: “De Vlaamse mediaspelers slagen er al verschillende decennia in om een heel divers en kwaliteitsvol lokaal tv-aanbod aan de Vlaamse kijker te geven. Denk maar aan fictiereeksen als Undercover of Blackout, en impactvolle producties als Down The Road en FC United. Het mediagedrag verandert evenwel in sneltempo, en dat zet de financiering van dit aanbod onder druk. Als VRT vinden we het belangrijk om via samenwerkingen een duurzaam, lokaal media-ecosysteem mee in stand te houden. We dragen dan ook graag ons steentje bij door, binnen de grenzen van hetgeen VRT is toegelaten op het vlak van commerciële communicatie, het reclamemodel van onze Vlaamse collega’s mee te ondersteunen. We geloven dat hiermee de zuurstof kan geboden worden om een sterk en divers lokaal aanbod aan de Vlaamse kijker te kunnen blijven garanderen.”