Saskia Schatteman
Saskia Schatteman
02/09/2019
Zeg niet langer BVAM-ABMA. Zeg VIA. De vereniging bundelt de regies gespecialiseerd in reclameruimte op audiovisuele media en zet voortaan meer in op nieuwe ontwikkelingen.

“VIA heeft geen afkortingsbetekenis, maar het is geen toeval dat er tussen de V (video) en de A (audio) een streepje staat”, valt Wout Dockx, secretaris-generaal van VIA, met de deur in huis. “We kiezen voor een visueel logo én een nieuwe naam die de verwarring met de vroegere, tweetalige naam moet doen vergeten.”

Toch is deze naamsverandering meer dan een update van het bestaande werk. “VIA straalt positivisme uit”, zegt Wout Dockx. “En dat is exact hoe de rol van de vereniging ook veranderd is. Vroeger ging het vooral om het verdedigen van onze belangen – eerder een defensief verhaal. Nu leven we in een nieuwe realiteit met nieuwe spelers. We willen dan ook vooruitkijken en onze schouders zetten onder nieuwe ontwikkelingen. Denk maar aan technische en technologische beslissingen die belangrijk zijn voor de hele markt, of de ontwikkeling van het begrip ‘total video’, dat het tv- en online bereik bundelt.”

SONIQ Awards

Die nieuwe ‘spirit’ was de afgelopen maanden al zichtbaar. De associatie nodigde eerst Peter Field en later Karen Nelson-Field uit in België, en presenteerde op de Media Date de resultaten van een grootscheepse Belgische studie. “Volgend jaar pakken we uit met de eerste editie van de SONIQ Awards”, voegt Wout Dockx toe. “Op 13 februari reiken we prijzen uit voor radiocampagnes, sonic branding en branded podcasts.” Een duidelijke save the date…